Poliittinen riski ja ulkomaiset suorat tuotannolliset investoinnit - Case: Indonesian poliittinen riski ja ulkomaiset suorat tuotannolliset investoinnit ennen ja jälkeen 1997-98 Aasian kriisin
Maxwell, Rea (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee poliittista riskiä ja ulkomaisia suoria tuotannollisia investointeja Indonesiassa. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat investoinnin poliittiseen riskiin, investoinnin kohdevaltiossa ja sen toimintaympäristössä riskin syntymiseen ja mistä tekijöistä ja miten poliittinen riski syntyy. Lisäksi empirian tavoitteena oli selvittää, mistä tekijöistä Indonesian poliittinen riski muodostuu ja miten poliittinen riski on vaikuttanut sisääntuleviin investointeihin ennen ja jälkeen 1997–1998 Aasian kriisin?
Lähdeaineistona oli ulkomaisiin investointeihin, poliittiseen riskiin ja poliittiseen maantieteeseen liittyvä teoreettinen kirjallisuus. Työn tutkimusote oli deskriptiivis-analyyt-tinen, empiirisen osan tutkimusmetodina käytettiin kirjoituspöytätutkimusta. Lisäksi suoritettiin sisäisten ja ulkoisten toimintojen analyysi, investointien ja maariskiarviointien aikasarja-analyysi 1993–2002 ja mallinnettiin Indonesian poliittisen riskin rakenne.
Tutkimustulosten mukaan 1) investoinnin poliittisiin riskeihin vaikuttavat sen sitoutumisaste, investoijan ominaisuudet (rotu, uskonto, kulttuuri), yrityksen ja kohdehallituksen poikkeavat motiivit, investointityyppi ja toimintasektori, tuotteen ominaisuudet, investoinnin muoto, yrityksen omistussuhde, partnerien taustat sekä sijaintipaikka ja fyysinen toimintaympäristö sekä yrityksen kotimaan, kohdemaan, kansainvälisen ja globaalin toimintaympäristön keskeisten toimijoiden vuorovaikutukset ja ympäristöjen kehityssuunnat. 2) Riskin syntymiseen vaikuttaa kohdevaltion elinkelpoisuus sekä hallitukseen, yhteiskuntaan, talouteen liittyvät tekijät. 3) Poliittisen riskin muodostavat hallituksen, yhteiskunnalliset ja taloudelliset prosessit, jotka syntyvät joko sisäisesti kohdemaassa tai sen ulkopuolella, ja negatiivisesti tai positiivisesti vaikuttavat joko valikoituun ryhmään tai enemmistöön ulkomaisia liiketoimintaoperaatioita. 4) Indonesian poliittinen riski muodostuu valtiota hajottavista keskipakoisista tekijöistä (erityisesti etniset, uskonnolliset ja separatistiset ryhmät). Aikasarja-analyysin mukaan poliittinen riski on aiheuttanut negatiivisen nettoinvestointivirran kriisin puhkeamisesta asti.
Lähdeaineistona oli ulkomaisiin investointeihin, poliittiseen riskiin ja poliittiseen maantieteeseen liittyvä teoreettinen kirjallisuus. Työn tutkimusote oli deskriptiivis-analyyt-tinen, empiirisen osan tutkimusmetodina käytettiin kirjoituspöytätutkimusta. Lisäksi suoritettiin sisäisten ja ulkoisten toimintojen analyysi, investointien ja maariskiarviointien aikasarja-analyysi 1993–2002 ja mallinnettiin Indonesian poliittisen riskin rakenne.
Tutkimustulosten mukaan 1) investoinnin poliittisiin riskeihin vaikuttavat sen sitoutumisaste, investoijan ominaisuudet (rotu, uskonto, kulttuuri), yrityksen ja kohdehallituksen poikkeavat motiivit, investointityyppi ja toimintasektori, tuotteen ominaisuudet, investoinnin muoto, yrityksen omistussuhde, partnerien taustat sekä sijaintipaikka ja fyysinen toimintaympäristö sekä yrityksen kotimaan, kohdemaan, kansainvälisen ja globaalin toimintaympäristön keskeisten toimijoiden vuorovaikutukset ja ympäristöjen kehityssuunnat. 2) Riskin syntymiseen vaikuttaa kohdevaltion elinkelpoisuus sekä hallitukseen, yhteiskuntaan, talouteen liittyvät tekijät. 3) Poliittisen riskin muodostavat hallituksen, yhteiskunnalliset ja taloudelliset prosessit, jotka syntyvät joko sisäisesti kohdemaassa tai sen ulkopuolella, ja negatiivisesti tai positiivisesti vaikuttavat joko valikoituun ryhmään tai enemmistöön ulkomaisia liiketoimintaoperaatioita. 4) Indonesian poliittinen riski muodostuu valtiota hajottavista keskipakoisista tekijöistä (erityisesti etniset, uskonnolliset ja separatistiset ryhmät). Aikasarja-analyysin mukaan poliittinen riski on aiheuttanut negatiivisen nettoinvestointivirran kriisin puhkeamisesta asti.