Opiskelijoiden keskustelijaprofiilit, kulttuurierot ja yhteisöllinen oppiminen englanninkielisessä verkkokeskustelussa
Maunumäki, Leena (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on tutkia, onko englanninkielisessä yliopisto-opiskelijoiden verkkokeskustelussa eroja erilaisten keskustelijaprofiileiden sekä suomalaisten ja eri kulttuureista tulevien vaihto-opiskelijoiden välillä. Toisena tavoitteena on tutkia yhteisöllisen oppimisen toteutumista tutkimuksen kohteena olevassa verkkokeskustelussa. Keskustelijaprofiileilla tarkoitan opiskelijoiden tapaa keskustella verkossa sen mukaan, kuinka paljon ja miten pitkiä keskusteluviestejä he lähettävät. Tutkimusaineistona on Vaasan yliopistossa syksyllä 2002 pidetty Intercultural management –kurssin verkko-keskustelu, joka sisältää yli 1300 keskusteluviestiä.
Keskustelijaprofiileiden välisiä eroja ja kulttuurieroja sekä yhteisöllisen oppimisen toteutumista selvitän tutkimalla keskusteluviesteistä niiden interpersonaalisen metadiskurssin ilmausten käyttöä ja niiden yleisyyttä. Interpersonaalisella metadiskurssilla voidaan ilmaista varmuuden astetta esitettävään asiaan joko lieventämällä tai vahventamalla sitä, tuoda esiin asennetta tai tunnetta asiaa tai/ja vastaanottajia kohtaan sekä luoda yhteisöllisyyttä. Yhteisöllisen oppimisen toteutumista selvitän myös tutkimalla opiskelijoiden aktiivisuutta sekä analysoimalla heidän antamaansa kurssipalautetta. Keskusteluviestien määrällinen tutkimus toi esiin kulttuurieroja, sillä vähän ja lyhyitä viestejä kirjoittavien opiskelijoiden profiilissa oli pelkästään suomalaisopiskelijoita. Vaihto-opiskelijat profiloituivat pitkien viestien kirjoittajiksi, kun taas suomalaisista suurin osa kirjoitti lyhyitä viestejä.
Tutkimuksessa havaittiin eroja interpersonaalisen metadiskurssin ilmaisujen käytössä sekä eri keskustelijaprofiileiden välillä että suomalaisten ja vaihto-opiskelijoiden välillä. Suomalaisopiskelijat käyttävät vaihto-opiskelijoita enemmän lieventimiä ja vahventimia, kun taas vaihto-opiskelijat käyttävät enemmän asenteiden ja tunteiden ilmaisuja sekä yhteisöllisyyttä luovaa interpersonaalista metadiskurssia. Verkko-opettajien on hyvä olla tietoisia näistä keskustelijoiden välisistä eroista ja erityisesti kulttuurienvälisen viestinnän eroista, sillä kansainväliset verkkokurssit tulevat lisääntymään tulevaisuudessa. Opiskelijoiden aktiivinen rooli, keskustelun yhteisölliset, vuorovaikutteiset ja dialogiset piirteet sekä opiskelijoiden palautteessaan kuvailemat oppimiskokemukset kertovat verkkokeskustelun luoneen edellytykset yhteisölliselle oppimiselle.
Keskustelijaprofiileiden välisiä eroja ja kulttuurieroja sekä yhteisöllisen oppimisen toteutumista selvitän tutkimalla keskusteluviesteistä niiden interpersonaalisen metadiskurssin ilmausten käyttöä ja niiden yleisyyttä. Interpersonaalisella metadiskurssilla voidaan ilmaista varmuuden astetta esitettävään asiaan joko lieventämällä tai vahventamalla sitä, tuoda esiin asennetta tai tunnetta asiaa tai/ja vastaanottajia kohtaan sekä luoda yhteisöllisyyttä. Yhteisöllisen oppimisen toteutumista selvitän myös tutkimalla opiskelijoiden aktiivisuutta sekä analysoimalla heidän antamaansa kurssipalautetta. Keskusteluviestien määrällinen tutkimus toi esiin kulttuurieroja, sillä vähän ja lyhyitä viestejä kirjoittavien opiskelijoiden profiilissa oli pelkästään suomalaisopiskelijoita. Vaihto-opiskelijat profiloituivat pitkien viestien kirjoittajiksi, kun taas suomalaisista suurin osa kirjoitti lyhyitä viestejä.
Tutkimuksessa havaittiin eroja interpersonaalisen metadiskurssin ilmaisujen käytössä sekä eri keskustelijaprofiileiden välillä että suomalaisten ja vaihto-opiskelijoiden välillä. Suomalaisopiskelijat käyttävät vaihto-opiskelijoita enemmän lieventimiä ja vahventimia, kun taas vaihto-opiskelijat käyttävät enemmän asenteiden ja tunteiden ilmaisuja sekä yhteisöllisyyttä luovaa interpersonaalista metadiskurssia. Verkko-opettajien on hyvä olla tietoisia näistä keskustelijoiden välisistä eroista ja erityisesti kulttuurienvälisen viestinnän eroista, sillä kansainväliset verkkokurssit tulevat lisääntymään tulevaisuudessa. Opiskelijoiden aktiivinen rooli, keskustelun yhteisölliset, vuorovaikutteiset ja dialogiset piirteet sekä opiskelijoiden palautteessaan kuvailemat oppimiskokemukset kertovat verkkokeskustelun luoneen edellytykset yhteisölliselle oppimiselle.