Tuotteen toimitusprosessien hallinta
Maunuksela, Harri (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Toimitusprosessien hallinta erilaisissa liiketoimintaympäristöissä painottuu eri tavoin. Kaikissa liiketoimintaympäristöissä toimitusprosessien hallinnan tavoitteena on asiakkaiden kysynnän tyydyttäminen taloudellisesti kannattavasti. Valmistustoimintaa harjoittavissa yrityksissä asiakkaille tarjottavat toimitusprosessit ja niihin kohdistettavat tuotteet ovat johdettavissa markkinoilla vallitsevasta kilpailutilanteesta ja harjoitetun valmistustoiminnan ominaispiirteistä.
Tämän tutkimuksen tutkimusympäristönä on tilausohjautuvaa valmistustoimintaa harjoittava yritys. Tutkimus on tehty ABB Oy Electrical Machines LV Motors yrityksessä.
Tutkimusongelmana on kuinka valita ja hallita eri toimitusprosesseihin sopivia tuotteita. Tutkimustuloksina esitetään eri toimitusprosessien vaatimuksia niissä valmistettaville tuotteille. Lisäksi kerrotaan operatiivisessa toiminnassa tapahtuvista muutoksista, joita esiintyy tuotteen toimitusprosessin vaihtamisen yhteydessä. Tutkimus on luonteeltaan toiminta-analyyttinen. Tutkimusmenetelminä on käytetty yrityksen valmistushistorian analysointia, sisäiseen materiaaliin tutustumista ja vapaamuotoisia keskusteluja yrityksen henkilöstön kanssa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi valmistustoimintaa harjoittavien yritysten toimintaan liittyviä teorioita. Tämän osuuden tarkoitus on luoda tutkimuksen lukijalle käsitys joistakin niistä tekijöistä, joita täytyy huomioida valittaessa asiakkaille tarjottavia toimitusprosesseja. Päätökset asiakkaille tarjottavista toimitusprosesseista ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa markkinoiden kanssa. Toimitusprosessien hallinta on luonteeltaan dynaamista ja samanaikaisesti sekä reaktiivista että proaktiivista.
Tämän tutkimuksen tutkimusympäristönä on tilausohjautuvaa valmistustoimintaa harjoittava yritys. Tutkimus on tehty ABB Oy Electrical Machines LV Motors yrityksessä.
Tutkimusongelmana on kuinka valita ja hallita eri toimitusprosesseihin sopivia tuotteita. Tutkimustuloksina esitetään eri toimitusprosessien vaatimuksia niissä valmistettaville tuotteille. Lisäksi kerrotaan operatiivisessa toiminnassa tapahtuvista muutoksista, joita esiintyy tuotteen toimitusprosessin vaihtamisen yhteydessä. Tutkimus on luonteeltaan toiminta-analyyttinen. Tutkimusmenetelminä on käytetty yrityksen valmistushistorian analysointia, sisäiseen materiaaliin tutustumista ja vapaamuotoisia keskusteluja yrityksen henkilöstön kanssa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi valmistustoimintaa harjoittavien yritysten toimintaan liittyviä teorioita. Tämän osuuden tarkoitus on luoda tutkimuksen lukijalle käsitys joistakin niistä tekijöistä, joita täytyy huomioida valittaessa asiakkaille tarjottavia toimitusprosesseja. Päätökset asiakkaille tarjottavista toimitusprosesseista ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa markkinoiden kanssa. Toimitusprosessien hallinta on luonteeltaan dynaamista ja samanaikaisesti sekä reaktiivista että proaktiivista.