Yhteen vai erikseen? Peruskoulun seitsemäsluokkalaisten yhdyssanojen oikeinkirjoituksen tarkastelua
Mattsson, Niina (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Olen työssäni tarkastellut peruskoulun yläasteen seitsemäsluokkalaisten äidinkielen kirjoitelmia ja niissä erityisesti sanojen yhteen ja erikseen kirjoittamista. Kiinnostus aihetta kohtaan heräsi ja kasvoi työskennellessäni otoskoulussa äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana. Yhteen ja erikseen kirjoittaminen on suurelle osalle oppilaista ongelma. Osa suhtautuu tähän välinpitämättömästi ja kirjoittaa sanat yhteen oikeinkirjoitusta sen enempää pohtimatta, osa kysyy apua heti ongelmatilanteen kohdatessaan.
Aineisto koostuu 50 kirjoitelmasta. Olen poiminut jokaisesta kirjoitelmasta sekä oikein että väärin kirjoitetut yhdyssanailmaukset. Olen ryhmitellyt ilmaukset sanaluokittain, ja erikseen olen käsitellyt yhdysmerkilliset ilmaukset sekä sanaliitot, jotka on kirjoitettu yhdyssanoiksi. Olen tehnyt aineistosta numeerisia taulukoita, joiden avulla olen voinut verrata tuloksia olemassa oleviin tilastoihin yhdyssanoista. Olen myös pyrkinyt löytämään syitä ja perusteluja siihen, miksi sanat on kirjoitettu väärin. Tutkielmani sisältää runsaasti aineistosta poimittuja yhdyssanaesimerkkejä, joita olen myös analysoinut. Teoreettisen taustan muodostavat kieliopit, kielioppaat sekä eri kielentutkijoiden aiheeseen liittyvä teokset.
Yhteen ja erikseen kirjoittamisessa esiintyi runsaasti virheitä. Tavallisinta oli yhdyssanojen osien kirjoittaminen erikseen, kun ne olisi pitänyt kirjoittaa yhteen. Suurin osa aineiston yhdyssanoista oli substantiiveja, mutta parhaiten oli hallittu adjektiivien yhteen ja erikseen kirjoittaminen. Myös yhdysmerkin käyttö osoittautui vaikeaksi. Jotta aineiston pohjalta tehdystä analyysistä voisi tehdä johtopäätöksiä ja mahdollisesti yleistyksiä, olisi hyvä esim. haastatella kirjoittajia tai testata yhteen ja erikseen kirjoittamisen taitoja mekaanisemmin. Tekstien tarkastelu antoi kuitenkin viitteitä siitä ja perusteluja sille, että yhteen ja erikseen kirjoittaminen on yksi oikeinkirjoituksen vaikeimmista osa-alueista.
Aineisto koostuu 50 kirjoitelmasta. Olen poiminut jokaisesta kirjoitelmasta sekä oikein että väärin kirjoitetut yhdyssanailmaukset. Olen ryhmitellyt ilmaukset sanaluokittain, ja erikseen olen käsitellyt yhdysmerkilliset ilmaukset sekä sanaliitot, jotka on kirjoitettu yhdyssanoiksi. Olen tehnyt aineistosta numeerisia taulukoita, joiden avulla olen voinut verrata tuloksia olemassa oleviin tilastoihin yhdyssanoista. Olen myös pyrkinyt löytämään syitä ja perusteluja siihen, miksi sanat on kirjoitettu väärin. Tutkielmani sisältää runsaasti aineistosta poimittuja yhdyssanaesimerkkejä, joita olen myös analysoinut. Teoreettisen taustan muodostavat kieliopit, kielioppaat sekä eri kielentutkijoiden aiheeseen liittyvä teokset.
Yhteen ja erikseen kirjoittamisessa esiintyi runsaasti virheitä. Tavallisinta oli yhdyssanojen osien kirjoittaminen erikseen, kun ne olisi pitänyt kirjoittaa yhteen. Suurin osa aineiston yhdyssanoista oli substantiiveja, mutta parhaiten oli hallittu adjektiivien yhteen ja erikseen kirjoittaminen. Myös yhdysmerkin käyttö osoittautui vaikeaksi. Jotta aineiston pohjalta tehdystä analyysistä voisi tehdä johtopäätöksiä ja mahdollisesti yleistyksiä, olisi hyvä esim. haastatella kirjoittajia tai testata yhteen ja erikseen kirjoittamisen taitoja mekaanisemmin. Tekstien tarkastelu antoi kuitenkin viitteitä siitä ja perusteluja sille, että yhteen ja erikseen kirjoittaminen on yksi oikeinkirjoituksen vaikeimmista osa-alueista.