Yrityksen tuotelanseerauksien riippuvuus tuoteportfolion hallinnassa
Matikainen, Jussi (2010)
Matikainen, Jussi
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän itsessään arvokkaan tapaustutkimuksen tarkoituksena on analysoida, miten tiheät tuotelanseeraukset vaikuttavat yrityksen tuoteportfolioon. Vaikutuksia tutkittaessa lanseeratut tuotteet jaettiin kahteen eri ryhmään maun ja makeutusaineen perusteella. Lisäksi pyrittiin löytämään yhteyksiä kokonaismyynnin kehityksen ja tuotelanseerausten välille. Tutkimuksessa tuoteryhmä ja yritys ovat anonyymejä.
Tutkimuksessa tuoteportfolion jaettiin kolmeen kriittiseen tekijään (voitonmaksimointi, tuoton ja riskin tasapaino ja suhde yrityksen strategisiin tavoitteisiin), joiden kautta sitä tulisi johtaa. Tutkielmassa case-yrityksen tuoteportfolion arvioinnissa pääpaino asettui tasapainon analysointiin, jossa hyödynnettiin teoreettisessa osuudessa esiteltyjä tasapainomalleja.
Tutkielman aineisto koostui haastattelusta ja case-yrityksen myyntitiedoista. Teemahaastattelun perusteella pyrittiin saamaan tietoa tuoteryhmän kysynnän kehittymisestä ja kuluttajien preferenssien muutoksista. Tämän perusteella saatiin esiymmärrystä, joka edesauttoi myyntitietojen analysointia. Myyntitietoja tutkittaessa pyrittiin selvittämään tuotelanseerausten vaikutusta kolmeen eri tekijään (makuryhmät, makeutusaineet ja kokonaismyynti). Tarkoituksena oli tutkia näiden kehitystä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Tutkimuksessa ilmeni, että etenkin lyhyellä aikavälillä lanseeratut tuotteet kannibalisoivat voimakkaasti yrityksen muita tuotteita. Aitoa lisämyyntiä voidaan parhaiten saavuttaa joko lanseerausajankohdan muutoksilla tai panostamalla lanseerattujen tuotteiden ominaisuuksiin, jotta ne kykenisivät saavuttamaan mahdollisimman pitkän elinkaaren. Tärkeää on pyrkiä suunnittelemaan lanseeratut tuotteet siten, että otetaan huomioon nykyisen tuoteportfolion heikkoudet ja vahvuudet.
Tutkimuksessa tuoteportfolion jaettiin kolmeen kriittiseen tekijään (voitonmaksimointi, tuoton ja riskin tasapaino ja suhde yrityksen strategisiin tavoitteisiin), joiden kautta sitä tulisi johtaa. Tutkielmassa case-yrityksen tuoteportfolion arvioinnissa pääpaino asettui tasapainon analysointiin, jossa hyödynnettiin teoreettisessa osuudessa esiteltyjä tasapainomalleja.
Tutkielman aineisto koostui haastattelusta ja case-yrityksen myyntitiedoista. Teemahaastattelun perusteella pyrittiin saamaan tietoa tuoteryhmän kysynnän kehittymisestä ja kuluttajien preferenssien muutoksista. Tämän perusteella saatiin esiymmärrystä, joka edesauttoi myyntitietojen analysointia. Myyntitietoja tutkittaessa pyrittiin selvittämään tuotelanseerausten vaikutusta kolmeen eri tekijään (makuryhmät, makeutusaineet ja kokonaismyynti). Tarkoituksena oli tutkia näiden kehitystä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Tutkimuksessa ilmeni, että etenkin lyhyellä aikavälillä lanseeratut tuotteet kannibalisoivat voimakkaasti yrityksen muita tuotteita. Aitoa lisämyyntiä voidaan parhaiten saavuttaa joko lanseerausajankohdan muutoksilla tai panostamalla lanseerattujen tuotteiden ominaisuuksiin, jotta ne kykenisivät saavuttamaan mahdollisimman pitkän elinkaaren. Tärkeää on pyrkiä suunnittelemaan lanseeratut tuotteet siten, että otetaan huomioon nykyisen tuoteportfolion heikkoudet ja vahvuudet.