Henkilöt, aiheet ja kieli iltapäivälehtien lööppiotsikoissa
Markus, Hanna-Leena (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena on selvittää, millä keinoilla lööpit myyvät iltapäivälehteä ja näin selvittää myös, minkälaisten asioiden oletetaan kinnostavan tämän päivän suomalaisia. Tarkastelussa ovat henkilöt, aiheet ja otsikoiden koelelliset piirteet. Lööppi on iltapäivälehden mainosjuliste, jonka tarkoituksena on houkutella ostamaan lehti. Lööppien henkilöiden ja aiheiden oletetaan siis olevan nyky-yleisöä kiinnostavia. Tutkimukseni lopuksi pohdin tulosten valossa, miksi juuri nämä henkilöt ja aiheet kiinnostavat nykylukijaa.
Käytän tutkimuksessani kahdenlaista menetelmällistä lähtökohtaa. Lööppien henkilöitä ja aihepiirejä tutkiessani käytän sisällön analyysiä. Luokittelen henkilöt ammatin tai yhteiskunnallisen aseman mukaan seitsemään luokkaan: kuninkaallisiin, rikollisiin tai rikoksesta epäiltyihin, tavallisiin ihmisiin, urheilijoihin, viihdejulkisuuden henkilöihin sekä muihin henkilöihin. Lööppiotsikoiden aihepiirit jaan kuuteen luokkaan, jotka ovat human interest; rakkaus ja seksi; rikos, väkivalta ja onnettomuudet; urheilu; meta-otsikot sekä muut otsikot. Analyysini toisessa osassa tarkastelen lööppien kielellisiä piirteitä ja vertaan lööppien kieltä mainoskieleen. Tutkimusaineistonani on Suomessa ilmestyvien iltapäivälehtien lööpit kuukauden ajalta. Aineisto koostuu yhteensä 50 lööpistä, joissa on lööppiotsikoita yhteensä 196.
Journalismin tehtävät vaihtelevat viestimen ja sen yleisön mukaan. Iltapäivälehdistöltä odotetaan erilaisia aiheita ja suhtautumista aiheisiin kuin päivälehdiltä. Lööpeissä korostuvat viihtellisyys ja lehtien kevyt sisältö. Iltapäivälehtiä myydään lööpeissä tutkimukseni mukaan julkisuuden henkilöillä, pehmeillä uutisilla sekä sensaatiolla. Iltapäiväjournalismi on pitkälti henkilöjournalismia. Yli kolme neljästä lööppien jutuista liittyy ihmiseen. Useimmiten otsikoihin päätyy viihdejulkisuuden henkilö. Myös tavalliset ihmiset ja poliitikot ovat usein lööpeissä. Lööppiotsikoiden yleisimmät aiheet ovat human interest, rikokset ja ja onnettomuudet, lehtien omat meta-otsikot sekä rakkaus ja seksi. Iltapäivälehdet kuuluvat vapaa-aikaan. Lehtien viihteellinen sisältö ja ihmisläheiset aiheet ovat vastapainoa kiireiselle arkielämälle ja antavat puheenaiheita. Sensaatiohakuisuus ja sensaatioiden korostaminen tekevät sen, että lööpit käyttävät sanoja jotka herättävät tunteita ja mielikuvia. Kielellä lisätään houkuttevuutta ja kohua sekä korostetaan haluttuja asioita.
Käytän tutkimuksessani kahdenlaista menetelmällistä lähtökohtaa. Lööppien henkilöitä ja aihepiirejä tutkiessani käytän sisällön analyysiä. Luokittelen henkilöt ammatin tai yhteiskunnallisen aseman mukaan seitsemään luokkaan: kuninkaallisiin, rikollisiin tai rikoksesta epäiltyihin, tavallisiin ihmisiin, urheilijoihin, viihdejulkisuuden henkilöihin sekä muihin henkilöihin. Lööppiotsikoiden aihepiirit jaan kuuteen luokkaan, jotka ovat human interest; rakkaus ja seksi; rikos, väkivalta ja onnettomuudet; urheilu; meta-otsikot sekä muut otsikot. Analyysini toisessa osassa tarkastelen lööppien kielellisiä piirteitä ja vertaan lööppien kieltä mainoskieleen. Tutkimusaineistonani on Suomessa ilmestyvien iltapäivälehtien lööpit kuukauden ajalta. Aineisto koostuu yhteensä 50 lööpistä, joissa on lööppiotsikoita yhteensä 196.
Journalismin tehtävät vaihtelevat viestimen ja sen yleisön mukaan. Iltapäivälehdistöltä odotetaan erilaisia aiheita ja suhtautumista aiheisiin kuin päivälehdiltä. Lööpeissä korostuvat viihtellisyys ja lehtien kevyt sisältö. Iltapäivälehtiä myydään lööpeissä tutkimukseni mukaan julkisuuden henkilöillä, pehmeillä uutisilla sekä sensaatiolla. Iltapäiväjournalismi on pitkälti henkilöjournalismia. Yli kolme neljästä lööppien jutuista liittyy ihmiseen. Useimmiten otsikoihin päätyy viihdejulkisuuden henkilö. Myös tavalliset ihmiset ja poliitikot ovat usein lööpeissä. Lööppiotsikoiden yleisimmät aiheet ovat human interest, rikokset ja ja onnettomuudet, lehtien omat meta-otsikot sekä rakkaus ja seksi. Iltapäivälehdet kuuluvat vapaa-aikaan. Lehtien viihteellinen sisältö ja ihmisläheiset aiheet ovat vastapainoa kiireiselle arkielämälle ja antavat puheenaiheita. Sensaatiohakuisuus ja sensaatioiden korostaminen tekevät sen, että lööpit käyttävät sanoja jotka herättävät tunteita ja mielikuvia. Kielellä lisätään houkuttevuutta ja kohua sekä korostetaan haluttuja asioita.