Museot muutoksessa: Tarkastelussa Pohjanmaan museon markkinointi
Markkanen, Kirsi (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Museoihin kohdistuvat taloudelliset paineet ovat pakottaneet niitä itsenäistymään ja ryhtymään omatoimiseen tulonhankintaan. Omatoiminen tulonhankinta on kuitenkin koettu ongelmalliseksi, sillä kilpailu vapaa-ajansektorilla on kovaa. Tämä ongelma koskettaa myös Pohjanmaan museota, ja ratkaisua siihen etsitään markkinoinnin tehostamisesta. Tutkimuksessa lähdetään liikkeelle selvittämällä kirjallisuuden ja aikaisemman tutkimuksen avulla, mitä haasteita kohdistuu museoiden markkinointiin. Tämä muodostaa tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen, josta esiin nostetut asiat toimivat rakennusaineena työn empiiriseen osuuteen.
Työn empiirisessä osuudessa verrataan Pohjanmaan museon markkinointia tiettyjen kriteerien avulla valittujen museoiden markkinointiin. Työn tutkimusote on kvalitatiivista, jossa tutkimusaineisto on verbaalista. Käsiteltävien aiheiden luonteesta johtuen tutkimusaineiston keruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltavina on kunkin museon markkinoinnista vastaava henkilö tai henkilöt. Vertaamalla Pohjanmaan museon markkinointia muiden museoiden markkinointiin saadaan selville, mitkä asiat on Pohjanmaan museossa hoidettu hyvin, ja missä on puutteita. Muilta museoilta saadaan vertailun kautta myös vinkkejä Pohjanmaan museon markkinointiin.
Lopuksi Pohjanmaan museolle laaditaan kehitysehdotuksia teoreettisen viitekehyksen ja empirian avulla. Kehitysehdotuksissa tulee esille, että Pohjanmaan museon tulisi ensinnäkin päättää, millainen museo se haluaa olla. Museon on toisin sanoen selvitettävä, mikä tulee olemaan sen vahvuus markkinoinnissa. Tämän jälkeen kuvaillaan, millä keinoin Pohjanmaan museo voisi päästä maaliinsa. Keinoissa painotetaan sitä, miten museo voisi rakentaa kontaktipintaa tavallisiin kansalaisiin. Lopuksi kehitysehdotuksissa kuvaillaan se, miten Pohjanmaan museo voisi resursoida toimintansa. Resursoinnin tehostamisessa ehdotetaan sisäisen markkinoinnin ja hyödyttävän yhteistyön harjoittamista sekä sponsorin näkökulman huomioon ottamista.
Työn empiirisessä osuudessa verrataan Pohjanmaan museon markkinointia tiettyjen kriteerien avulla valittujen museoiden markkinointiin. Työn tutkimusote on kvalitatiivista, jossa tutkimusaineisto on verbaalista. Käsiteltävien aiheiden luonteesta johtuen tutkimusaineiston keruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltavina on kunkin museon markkinoinnista vastaava henkilö tai henkilöt. Vertaamalla Pohjanmaan museon markkinointia muiden museoiden markkinointiin saadaan selville, mitkä asiat on Pohjanmaan museossa hoidettu hyvin, ja missä on puutteita. Muilta museoilta saadaan vertailun kautta myös vinkkejä Pohjanmaan museon markkinointiin.
Lopuksi Pohjanmaan museolle laaditaan kehitysehdotuksia teoreettisen viitekehyksen ja empirian avulla. Kehitysehdotuksissa tulee esille, että Pohjanmaan museon tulisi ensinnäkin päättää, millainen museo se haluaa olla. Museon on toisin sanoen selvitettävä, mikä tulee olemaan sen vahvuus markkinoinnissa. Tämän jälkeen kuvaillaan, millä keinoin Pohjanmaan museo voisi päästä maaliinsa. Keinoissa painotetaan sitä, miten museo voisi rakentaa kontaktipintaa tavallisiin kansalaisiin. Lopuksi kehitysehdotuksissa kuvaillaan se, miten Pohjanmaan museo voisi resursoida toimintansa. Resursoinnin tehostamisessa ehdotetaan sisäisen markkinoinnin ja hyödyttävän yhteistyön harjoittamista sekä sponsorin näkökulman huomioon ottamista.