Brändimuutos tuotteistamista hyödyntäen
Malkamäki, Juho (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yritykset pyrkivät selviytymään kilpailussa markkina-asemasta vahvalla erottautumi-sella kilpailijoistaan. Tällöin tulee ymmärtää yrityksen nykyiset resurssit ja kohdentaa ne mahdollisimman tehokkaasti vastaamaan markkinoiden tarpeita. Tämä työ perehtyy kohdeyrityksen kansalliseen brändimuutokseen, jossa usea aikaisempi brändi yhdistyy yhden brändin alle. Tämä luo haasteita erityisesti Suomessa, koska aikaisempi brändi omaa kotimaiset juuret ja Toimeksiantajayritys on puolestaan ruotsalaislähtöinen.
Brändimuutos ravistelee lähes satavuotisen yrityksen perusrakennetta. Uuden brändin mukana tulevat uudet brändilupaukset, jotka myös yrityksen henkilöstön täytyy sisäis-tää. Tutkielma tarkastelee asiakaskokemukseen vaikuttamista yrityksen henkilöstön kautta. Henkilöstö on yrityksen merkittävin resurssi ja toimiva kommunikaatio osoit-tautuu usein ratkaisevaksi tekijäksi henkilöstön tietotaidon hyödyntämiselle. Henkilös-tön nykytila vahvuuksineen ja heikkouksineen tulee analysoida, jolloin kyetään ym-märtämään paremmin yrityksen kykyä ja tarvetta muuttua.
Tuotteistaminen pyrkii pehmentämään mahdollista muutosvastarintaa osallistamalla henkilökuntaa muutoksen vaiheisiin. Kommunikaatio eri tekijöiden välillä on avain-asemassa, jotta erityisesti asiakasrajapinnan osaaminen saadaan kerättyä ja jalostettua hyödynnettävään muotoon. Näkemys asiakkaan saamasta arvosta voi yrityksen ja asi-akkaan näkökulmista tarkkailtuna olla erilainen. Tuotteistaminen tarjoaa keinon, jolla asiakkaan toiveet huomioidaan paremmin ja tehokkaammin. Yritykset pyrkivät luo-maan vakaita ja pitkiä asiakassuhteita, jolloin työpanos asiakasta kohden pienenee ajan myötä.
Tuotteistaminen luo alustan, jolla voidaan ymmärtää mitkä asiat luovat aitoa arvoa asiakkaille. Yrityksen erottautumiskyky mitataan erityisesti asiakkaan näkökulmasta – tuote tai palvelu voi olla itsessään kilpailijaa parempi, mutta ostopäätöksen tekee aina asiakas. Parhaimmillaan tuotteistaminen luo lisäarvoa sekä nykyisiin että uusiin asia-kassuhteisiin ja yrityksen muutosstrategiaan ja sen toteuttamiseen tulee ketteryyttä.
Brändimuutos ravistelee lähes satavuotisen yrityksen perusrakennetta. Uuden brändin mukana tulevat uudet brändilupaukset, jotka myös yrityksen henkilöstön täytyy sisäis-tää. Tutkielma tarkastelee asiakaskokemukseen vaikuttamista yrityksen henkilöstön kautta. Henkilöstö on yrityksen merkittävin resurssi ja toimiva kommunikaatio osoit-tautuu usein ratkaisevaksi tekijäksi henkilöstön tietotaidon hyödyntämiselle. Henkilös-tön nykytila vahvuuksineen ja heikkouksineen tulee analysoida, jolloin kyetään ym-märtämään paremmin yrityksen kykyä ja tarvetta muuttua.
Tuotteistaminen pyrkii pehmentämään mahdollista muutosvastarintaa osallistamalla henkilökuntaa muutoksen vaiheisiin. Kommunikaatio eri tekijöiden välillä on avain-asemassa, jotta erityisesti asiakasrajapinnan osaaminen saadaan kerättyä ja jalostettua hyödynnettävään muotoon. Näkemys asiakkaan saamasta arvosta voi yrityksen ja asi-akkaan näkökulmista tarkkailtuna olla erilainen. Tuotteistaminen tarjoaa keinon, jolla asiakkaan toiveet huomioidaan paremmin ja tehokkaammin. Yritykset pyrkivät luo-maan vakaita ja pitkiä asiakassuhteita, jolloin työpanos asiakasta kohden pienenee ajan myötä.
Tuotteistaminen luo alustan, jolla voidaan ymmärtää mitkä asiat luovat aitoa arvoa asiakkaille. Yrityksen erottautumiskyky mitataan erityisesti asiakkaan näkökulmasta – tuote tai palvelu voi olla itsessään kilpailijaa parempi, mutta ostopäätöksen tekee aina asiakas. Parhaimmillaan tuotteistaminen luo lisäarvoa sekä nykyisiin että uusiin asia-kassuhteisiin ja yrityksen muutosstrategiaan ja sen toteuttamiseen tulee ketteryyttä.