Tislaamovierailun palvelukokonaisuuden elämyksellisyyden kehittäminen
Lönnqvist, Lotte (2017)
Lönnqvist, Lotte
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten tislaamovierailun palvelukokonaisuuden elämyksellisyyttä voidaan kehittää. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin case–yritykselle, Kyrön tislaamolle. Lähestymistapana tutkimuksessa on tapaustutkimus. Tutkimuksen ilmiöinä tarkasteltiin tislaamovierailuiden erilaisia palvelukokonaisuuksia, Kyrön tislaamovierailun palvelukokonaisuuden elämyksellisyyden nykytilannetta sekä tehtiin ehdotuksia Kyrön tislaamon palveluiden kehittämiselle.
Elämyksellisen tislaamovierailun palvelukokonaisuus muodostuu tislaamon fyysisistä, toimintaprosessin, vuorovaikutuksellisuuden, paikanpäällisen myynnin sekä ulkopuolisten elementtien kautta. Elementit toimivat raaka-aineena tislaamovierailun aikana muodostuville kokemuksille. Muodostuvat kokemukset voivat olla aistiin, tunteisiin, ajatuksiin, toimintaan tai yhteenkuuluvuuden tuntemuksiin liittyviä. Se, muodostuuko kokemuskokonaisuudesta elämys, riippuu siitä millaisia tislaamovierailun palveluiden elämykselliset ominaisuudet ovat. Näitä ominaisuuksia ovat yksilöllisyys, aitous, moniaistisuus, teema, vuorovaikutuksellisuus, yllätyksellisyys sekä kontrasti.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin osallistuvalla havainnoinnilla ja haastatteluilla. Kyrön tislaamo koetaan paikkana, jossa koetaan oman ryhmän kesken yhteenkuuluvuuden tunteita. Kyrön tislaamon tarina ja sen muodostaman teema jätti vierailijoihin muistijäljen. Kehitysehdotuksina Kyrön tislaamon palvelukokonaisuuden kehittämisessä ehdotetaan fyysisten elementtien suunnittelua, kokemuspintojen lisäämistä tislaamokierrokselle ja teeman toteuttamista kokonaisvaltaisesti läpi tislaamovierailun.
Elämyksellisen tislaamovierailun palvelukokonaisuus muodostuu tislaamon fyysisistä, toimintaprosessin, vuorovaikutuksellisuuden, paikanpäällisen myynnin sekä ulkopuolisten elementtien kautta. Elementit toimivat raaka-aineena tislaamovierailun aikana muodostuville kokemuksille. Muodostuvat kokemukset voivat olla aistiin, tunteisiin, ajatuksiin, toimintaan tai yhteenkuuluvuuden tuntemuksiin liittyviä. Se, muodostuuko kokemuskokonaisuudesta elämys, riippuu siitä millaisia tislaamovierailun palveluiden elämykselliset ominaisuudet ovat. Näitä ominaisuuksia ovat yksilöllisyys, aitous, moniaistisuus, teema, vuorovaikutuksellisuus, yllätyksellisyys sekä kontrasti.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin osallistuvalla havainnoinnilla ja haastatteluilla. Kyrön tislaamo koetaan paikkana, jossa koetaan oman ryhmän kesken yhteenkuuluvuuden tunteita. Kyrön tislaamon tarina ja sen muodostaman teema jätti vierailijoihin muistijäljen. Kehitysehdotuksina Kyrön tislaamon palvelukokonaisuuden kehittämisessä ehdotetaan fyysisten elementtien suunnittelua, kokemuspintojen lisäämistä tislaamokierrokselle ja teeman toteuttamista kokonaisvaltaisesti läpi tislaamovierailun.