Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Viestintästrategioiden rooli kaupunkiorganisaatioiden viestinnän ohjaamisessa

Luopakka, Anne-Mari (2014)

 
Katso/Avaa
osuva_5937.pdf (996.2Kb)
Lataukset: 


Luopakka, Anne-Mari
2014
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälainen rooli viestintästrategioilla on kaupunkiorganisaatioiden viestinnän ohjaamisessa. Tavoitteen saavuttamiseksi selvitetään, miten kaupunkiorganisaatioiden erityispiirteet, viestinnästä vastaavien näkemykset viestintästrategioista ja heidän kohtaamaansa haasteet kaupunkiorganisaatioiden viestinnän johtamisessa heijastuvat viestintästrategioihin ja viestinnän ohjaamiseen. Tutkimusaineisto koostuu Kokkolan, Seinäjoen ja Vaasan kaupunkien viestinnästä vastaavien henkilöiden haastatteluista. Menetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Tutkimus osoitti viestintästrategioiden roolin kaupunkiorganisaation viestinnän ohjaamisessa vaihtelevan kaupungeittain. Rooliin vaikuttivat vahvimmin kaupunkiorganisaation johdon asenne viestintää kohtaan, viestinnästä vastaavien strateginen osaaminen ja näkemykset viestinnän tehtävästä kaupunkiorganisaatiossa. Myös viestinnästä vastaavien viestinnän johtamisessa kohtaamat haasteet heijastuivat viestintästrategiaan ja sen tekemiseen. Aiempien tutkimusten mukaan organisaation johdon tuki, viestinnästä vastaavan viestinnän ja johtamisen osaaminen ovat tärkeitä viestintästrategialle ja sen tekemiselle.

Tutkimus osoitti, että kaupunkien viestintätoimelle asetetaan kovia vaatimuksia, mutta ei välttämättä anneta resursseja niiden toteuttamiseen. Viestintästrategian tavoitteet joudutaankin asettamaan realiteettien mukaan. Vaikka realiteetit vaikuttivat vahvasti viestinnästä vastaavien työhön, syntyy vaikutelma, että sekä organisaation johdolla että viestinnästä vastaavilla on kehitettävää viestintästrategian roolin sisäistämisessä ja sen käytännön laatimisessa. Tutkimus osoitti myös, että kaupunkiorganisaatioita yhdistää samanlainen konteksti, mutta strateginen ajattelutapa erottaa ne toisistaan. Ajattelutapa vaikuttaa viestintästrategioiden sisältöön ja rooliin kaupunkiorganisaatioiden viestinnän ohjaamisessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6298]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste