Teknologiayrityksen kansainvälistyminen
Lukkarinen, Sami (2007)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Suomessa toimiva ICT –alan (Information Communication Technology) yritys joutuu usein hakemaan kasvua maan rajojen ulkopuolelta, koska pienet markkinat ovat kasvun esteenä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää ICT-alan yrityksen kansainvälistymistä. Tarkemmin siitä, miten suomalaiset yritykset ovat kansainvälistyneet ja miten ne ovat siinä onnistuneet.
Tutkimuksen lähdeaineisto koostui yleisten kansainvälistymisteorioiden käsit-telystä sekä kahden IT -alan yrityksen kansainvälistymiskokemusten ana-lysoinnista. Alussa tarkasteltiin erilaisia kansainvälistymisen malleja ja käytiin läpi tekijöitä, jotka vaikuttavat kansainvälistymistä suunnittelevan yrityksen toimintaan.
Empiirinen tutkimus toteutettiin lähettämällä lomakekysely muutamaan ICT- alan yritykseen. Tutkimuksen havainnot osoittavat, että hyvin kotimaassa menestyvät yritykset kansainvälistyvät nopeasti. Syyt jotka ajavat yrityksiä kan¬sainvälisille markkinoille ovat kotimarkkinoiden pienuus. Erityisesti erikoistuneilla aloilla, joilla ohjelmistojen käyttäjiä on rajoitettu määrä, on kasvun rajat kotimaassa saavutettu nopeasti.
Tutkimuksen lähdeaineisto koostui yleisten kansainvälistymisteorioiden käsit-telystä sekä kahden IT -alan yrityksen kansainvälistymiskokemusten ana-lysoinnista. Alussa tarkasteltiin erilaisia kansainvälistymisen malleja ja käytiin läpi tekijöitä, jotka vaikuttavat kansainvälistymistä suunnittelevan yrityksen toimintaan.
Empiirinen tutkimus toteutettiin lähettämällä lomakekysely muutamaan ICT- alan yritykseen. Tutkimuksen havainnot osoittavat, että hyvin kotimaassa menestyvät yritykset kansainvälistyvät nopeasti. Syyt jotka ajavat yrityksiä kan¬sainvälisille markkinoille ovat kotimarkkinoiden pienuus. Erityisesti erikoistuneilla aloilla, joilla ohjelmistojen käyttäjiä on rajoitettu määrä, on kasvun rajat kotimaassa saavutettu nopeasti.