Digitaalisten pelien suunnittelumallit
Loukiainen, Jussi (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Akateeminen kiinnostus digitaalisiin peleihin on nousussa. Pelejä tutkitaan itsenäisinä tuotoksina ilman niiden pakonomaista sitomista muihin kulttuurintutkimuksen lajeihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia malleja digitaalisten pelien suunnittelussa ja analysoinnissa käytetään ja luoda uusi malli digitaalisten pelien suunnittelun avuksi. Tutkimus oli teoreettis-käsitteellinen ja siinä oli aineistoon perustuva tutkimusote. Aineistona käytettiin pelitutkijoiden ja -suunnittelijoiden muodostamia digitaalisten pelien suunnittelun malleja.
Aineistona käytetyistä malleista löytyi huomattavia eroja. Oli vaikea löytää yhtenäistä sanastoa tai vakiintuneita käsityksiä siitä, mitä digitaalisen pelin suunnittelussa pitää ottaa huomioon. Tutkimuksessa käytetyn digitaalisen pelin määritelmän mukaisesti malleista etsittiin sitä tukevia elementtejä, ja niistä muodostettiin uusi malli. Uuden mallin nimi on digitaalisen pelin toiminnallinen komponentti. Toiminnallinen komponentti koostuu kahdesta erillisestä osasta: alustasta ja komponenteista.
Toiminnallisen komponentin elementtejä etsittiin esimerkkinä käytetystä pelistä. Pelin rakenteesta löydettiin kaikkia toiminnallisen komponentin osia. Mallista löytyi myös parannettavaa, sillä siinä ei huomioitu pelaajan kokemusta, joka on yksi tärkeimmistä tekijöistä digitaalisissa peleissä.
Aineistona käytetyistä malleista löytyi huomattavia eroja. Oli vaikea löytää yhtenäistä sanastoa tai vakiintuneita käsityksiä siitä, mitä digitaalisen pelin suunnittelussa pitää ottaa huomioon. Tutkimuksessa käytetyn digitaalisen pelin määritelmän mukaisesti malleista etsittiin sitä tukevia elementtejä, ja niistä muodostettiin uusi malli. Uuden mallin nimi on digitaalisen pelin toiminnallinen komponentti. Toiminnallinen komponentti koostuu kahdesta erillisestä osasta: alustasta ja komponenteista.
Toiminnallisen komponentin elementtejä etsittiin esimerkkinä käytetystä pelistä. Pelin rakenteesta löydettiin kaikkia toiminnallisen komponentin osia. Mallista löytyi myös parannettavaa, sillä siinä ei huomioitu pelaajan kokemusta, joka on yksi tärkeimmistä tekijöistä digitaalisissa peleissä.