Maksumuurin vaikutus verkkouutisten rakenteeseen. Tarkastelussa Aamulehden ja Turun Sanomien uutisointi
Litmanen, Janette (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Lehtitalot ovat aktiivisesti kehittäneet verkkoliiketoimintaansa, ja usean sanomalehden verkkosivusto käyttää jo maksumuuria. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maksullisten ja maksuttomien verkkouutisten rakennetta ja niiden eroavaisuuksia Aamulehden ja Turun Sanomien verkkosivustoilla. Tutkimuksen ajankohtana lehdillä oli käytössään freemium-maksumuuri, jossa osa uutisista on maksullisia ja osa maksuttomia.
Maksumuurien myötä journalismi nousee verkkosivustoilla avainasemaan. Tutkimuksen aineistona oli 30 maksullista ja 30 maksutonta verkkouutista. Tutkimus pohjautui genreanalyysiin ja kirjallisuuden luomaan kuvaan verkon uutisgenrestä sekä sen rakenteesta. Analyysi perustui siihen, että uutisgenrelle on olemassa prototyyppi, jonka mukaan uutiset tavallisesti rakennetaan.
Tutkimuksen kohteena olivat uutisten elementtirakenne ja uutistekstit. Tutkimus osoitti, että maksumuurien vaikutus näkyy pääosin uutistekstissä. Maksulliset uutiset ovat toimittajien kirjoittamia, henkilöhaastatteluihin pohjautuvia, kattavia ja taustoittavia uutisia. Maksuttomat uutiset ovat sen sijaan usein uutistoimistojen välittämiä lyhyitä sähkeitä. Molempien uutistyyppien tekstirakenteen perustana on uutiskolmio, ja narratiivista draaman kaaren rakennetta käytetään vähän ainoastaan maksullisella puolella.
Elementtien osalta uutistyypeistä ei löytynyt eroavaisuuksia. Uutiset rakentuvat lehtiuutisen tavoin tunnistetiedoista, pääotsikosta, leipätekstistä ja kuvasta. Lisäksi uutiset sisältävät verkkouutisille tyypilliset interaktiivisuuteen ja hypertekstiin perustuvat elementit, eli kommentointikentän ja sosiaalisen median jakolinkin. Internetin mahdollistamaa multimediallisuutta, kuten videoita ja grafiikkaa, hyödynnetään erittäin vähän.
Internetissä lehtitalot luottavatkin edelleen perinteiseen tekstiin perustuvaan journalismiin. Verkon uutistulvassa sanomalehtien tulee kuitenkin tarjota ainutlaatuisia uutisia, joista lukijat ovat valmiita maksamaan. Tällöin avainasemaan nousevat uudet ja erottuvat ideat sekä vahva markkinointi.
Maksumuurien myötä journalismi nousee verkkosivustoilla avainasemaan. Tutkimuksen aineistona oli 30 maksullista ja 30 maksutonta verkkouutista. Tutkimus pohjautui genreanalyysiin ja kirjallisuuden luomaan kuvaan verkon uutisgenrestä sekä sen rakenteesta. Analyysi perustui siihen, että uutisgenrelle on olemassa prototyyppi, jonka mukaan uutiset tavallisesti rakennetaan.
Tutkimuksen kohteena olivat uutisten elementtirakenne ja uutistekstit. Tutkimus osoitti, että maksumuurien vaikutus näkyy pääosin uutistekstissä. Maksulliset uutiset ovat toimittajien kirjoittamia, henkilöhaastatteluihin pohjautuvia, kattavia ja taustoittavia uutisia. Maksuttomat uutiset ovat sen sijaan usein uutistoimistojen välittämiä lyhyitä sähkeitä. Molempien uutistyyppien tekstirakenteen perustana on uutiskolmio, ja narratiivista draaman kaaren rakennetta käytetään vähän ainoastaan maksullisella puolella.
Elementtien osalta uutistyypeistä ei löytynyt eroavaisuuksia. Uutiset rakentuvat lehtiuutisen tavoin tunnistetiedoista, pääotsikosta, leipätekstistä ja kuvasta. Lisäksi uutiset sisältävät verkkouutisille tyypilliset interaktiivisuuteen ja hypertekstiin perustuvat elementit, eli kommentointikentän ja sosiaalisen median jakolinkin. Internetin mahdollistamaa multimediallisuutta, kuten videoita ja grafiikkaa, hyödynnetään erittäin vähän.
Internetissä lehtitalot luottavatkin edelleen perinteiseen tekstiin perustuvaan journalismiin. Verkon uutistulvassa sanomalehtien tulee kuitenkin tarjota ainutlaatuisia uutisia, joista lukijat ovat valmiita maksamaan. Tällöin avainasemaan nousevat uudet ja erottuvat ideat sekä vahva markkinointi.