Toimintajärjestelmän integroinnin perusteet toteutusedellytykset ja arviointi
Lintala, Jenni (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tärkeimpänä tavoitteena on määrittää, kuinka hyvä ja tehokas toimintajärjestelmän integrointi toteutetaan. Tutkielma käsittelee kahden toimintayksikön järjestelmien yhdistämistä. Johtamisjärjestelmä kattaa laatu-, ympäristö- ja turvallisuustoiminnot. Tehtävänä on selvittää toimintajärjestelmän integroinnin perusteet ja toteuttamisessa edellytettävät toimenpiteet. Periaatteena yhdistämiselle on, että yrityksellä voi olla vain yksi johtamisjärjestelmä, jonka pohjalta toiminnan arviointi tapahtuu.
Haastatteluiden avulla kerättiin sekä tietoa nykytilasta että näkökulmia ryhdyttäessä integrointiin. Analytic Hierachy Process (AHP) -menetelmällä selvitettiin toimintajärjestelmän integroinnin perusteet ja toteutusedellytykset. Benchmarkingilla keskityttiin tutkimaan, miten toimintajärjestelmien yhdistäminen on aikaisemmin toteutettu sekä Best Practise -ajatteluun pohjautuvaa työtapojen kehittämiseen hyödynnettävää CARMAN -toimintamallia. Tarkoituksena oli löytää tietoa, neuvoja ja ideoita yhdistämisen toteuttamiseen sekä mahdollistaa sen vieminen käytäntöön. Lopuksi tutkimus vahvistetaan heikolla markkinatestillä.
Organisaatiokulttuurin vaikutuksia arvioitaessa tärkeää on kulttuurierojen ymmärtäminen. Hyöty tulee kokea yhteiseen asiakkaaseen nähden ja laadukkaan toiminnan takaamiseksi. Tutkimuksen tuloksena nousi esiin jatkuvan parantamisen tärkeys muutostyössä. Tärkeää on myös eri sidosryhmien huomioiminen ja tiedonvaihto. Jatkuvaan parantamiseen vastataan järjestelmien sertifioinnilla. Merkittävää on henkilöstön ja johdon sitoutuminen muutosprosessiin. Tähän ja tiedonvaihdon turvaamiseen ratkaisuna on perehdytys ja koulutus, jota pidettiin merkittävänä tekijänä integraatiossa myös esikuvatapauksessamme. Sen avulla voidaan vähentää ristiriitatilanteita ja torjua muutosvastarintaa.
Haastatteluiden avulla kerättiin sekä tietoa nykytilasta että näkökulmia ryhdyttäessä integrointiin. Analytic Hierachy Process (AHP) -menetelmällä selvitettiin toimintajärjestelmän integroinnin perusteet ja toteutusedellytykset. Benchmarkingilla keskityttiin tutkimaan, miten toimintajärjestelmien yhdistäminen on aikaisemmin toteutettu sekä Best Practise -ajatteluun pohjautuvaa työtapojen kehittämiseen hyödynnettävää CARMAN -toimintamallia. Tarkoituksena oli löytää tietoa, neuvoja ja ideoita yhdistämisen toteuttamiseen sekä mahdollistaa sen vieminen käytäntöön. Lopuksi tutkimus vahvistetaan heikolla markkinatestillä.
Organisaatiokulttuurin vaikutuksia arvioitaessa tärkeää on kulttuurierojen ymmärtäminen. Hyöty tulee kokea yhteiseen asiakkaaseen nähden ja laadukkaan toiminnan takaamiseksi. Tutkimuksen tuloksena nousi esiin jatkuvan parantamisen tärkeys muutostyössä. Tärkeää on myös eri sidosryhmien huomioiminen ja tiedonvaihto. Jatkuvaan parantamiseen vastataan järjestelmien sertifioinnilla. Merkittävää on henkilöstön ja johdon sitoutuminen muutosprosessiin. Tähän ja tiedonvaihdon turvaamiseen ratkaisuna on perehdytys ja koulutus, jota pidettiin merkittävänä tekijänä integraatiossa myös esikuvatapauksessamme. Sen avulla voidaan vähentää ristiriitatilanteita ja torjua muutosvastarintaa.