Fachsprachen und fachsprachliche Elemente: Untersuchung der fachsprachlichen Lexik in Handyanzeigen aus den Zeitschriften Spiegel und Stern
Linnanmäki, Antti (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella saksalaisissa aikakauslehdissä esiintyvien matkapuhelinmainosten ammattikielistä sanastoa ja tutkia sitä ammattisanakirjojen pohjalta. Tutkimuksen lähtökohtana on oletus, että matkapuhelinmainoksissa esiintyy erityisesti atk-alalla käytettyjä ammatti-ilmauksia ja termejä. Tällaisia yhdestä tai useasta sanasta koostuvia ammattisanoja nimitetään työssä yksi- ja monisanaisiksi termeiksi ja niiden oletetaan sisältävän ammattikielille tyypillisiä sananosia, kuten yhdysmerkkejä, lyhenteitä, vieraskielisiä elementtejä ja numeroita, joista on tarkoitus tutkia tarkemmin yhdysmerkkien käyttöä ja lyhenteiden esiintymistä.
Tutkimuksen aineisto koostuu 30:stä Saksassa viime vuosina esiintyneestä matkapuhelinmainoksesta Spiegel- ja Stern-aikakauslehdissä. Ammattikieleen painottuvan teorian pohjalta työn empiirisessä osassa tarkastellaan ensin mainosten ammattisanastoa yleisellä tasolla, minkä jälkeen analysoidaan yksittäisiä ammatti-ilmauksia erityisesti ammattikielille tyypillisten piirteiden kannalta. Ammattisanojen analysoinnissa käytetään kvantitatiivista menetelmää, joka luo pohjan niiden laadulliselle tarkastelulle.
Leksikaalisesta analyysista käy ilmi, että matkapuhelinmainokset sisältävät yleiskielisten sanojen ohella sekä yhdestä että useasta sanasta koostuvia ammatti-ilmauksia, joista osalla on vakiintunut merkitys ja joita käytetään laajalti koko IT-alalla. Ammattisanat muodostavat 17 % tutkituista sanoista ja ne esiintyvät aineistossa 270 yksi- ja monisanaisessa termissä. Yhdysmerkit ja lyhenteet ilmenevät termeissä useimmiten vain kerran ja ne ovat yleisiä substantiivien yhteydessä. Niitä esiintyy etenkin kaksi- ja useampiosaisissa yhdyssanoissa ja pitkissä, useasta sanasta koostuvissa ammatti-ilmauksissa. Termit sisältävät myös runsaasti englanninkielisiä elementtejä ja jonkin verran numeroita, mutta myös muita ammattikielille tyypillisiä piirteitä, joita voitaisiin tutkia tarkemmin tulevaisuudessa.
Tutkimuksen aineisto koostuu 30:stä Saksassa viime vuosina esiintyneestä matkapuhelinmainoksesta Spiegel- ja Stern-aikakauslehdissä. Ammattikieleen painottuvan teorian pohjalta työn empiirisessä osassa tarkastellaan ensin mainosten ammattisanastoa yleisellä tasolla, minkä jälkeen analysoidaan yksittäisiä ammatti-ilmauksia erityisesti ammattikielille tyypillisten piirteiden kannalta. Ammattisanojen analysoinnissa käytetään kvantitatiivista menetelmää, joka luo pohjan niiden laadulliselle tarkastelulle.
Leksikaalisesta analyysista käy ilmi, että matkapuhelinmainokset sisältävät yleiskielisten sanojen ohella sekä yhdestä että useasta sanasta koostuvia ammatti-ilmauksia, joista osalla on vakiintunut merkitys ja joita käytetään laajalti koko IT-alalla. Ammattisanat muodostavat 17 % tutkituista sanoista ja ne esiintyvät aineistossa 270 yksi- ja monisanaisessa termissä. Yhdysmerkit ja lyhenteet ilmenevät termeissä useimmiten vain kerran ja ne ovat yleisiä substantiivien yhteydessä. Niitä esiintyy etenkin kaksi- ja useampiosaisissa yhdyssanoissa ja pitkissä, useasta sanasta koostuvissa ammatti-ilmauksissa. Termit sisältävät myös runsaasti englanninkielisiä elementtejä ja jonkin verran numeroita, mutta myös muita ammattikielille tyypillisiä piirteitä, joita voitaisiin tutkia tarkemmin tulevaisuudessa.