Haasteena sitoutumisen kasvattaminen osakerahastosäästämiseen
Linna, Jouni (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat olemassa olevien ja uusien asiakkuuksien osakerahastosäästämiseen sitoutumiseen. Tutkimuksen tarkoituksena on rakentaa konsepti, jolla Oulun Osuuspankki ja OP-Rahastoyhtiö voisi-vat kasvattaa asiakkaiden osakerahastosäästämiseen sitoutumista, ja siten kyetä tarjoa-maan parempaa palvelua asiakkailleen ja kasvattamaan markkinaosuuttaan.
Tutkimuksen teoreettinen tausta rakennettiin kartoittamalla erilaisia mahdollisia sitou-tumiseen vaikuttavia tekijöitä. Informoidulla puhelinhaastattelulla kerättiin aineisto Ou-lun Osuuspankin asiakkailta, jotka olivat jo osoittaneet kiinnostustaan osakerahastosääs-tämistä kohtaan tekemällä jatkuvan rahastosäästösopimuksen kehittyville markkinoille sijoittaviin osakerahastoihin. Asiakkaiden haastattelemisen tavoitteena oli löytää sitou-tumiseen vaikuttavista tekijöistä sellaiset, joihin palveluntarjoaja voisi omalla toimin-nallaan vaikuttaa. Tutkimustapana käytettiin kuvailevaa kyselytutkimusta, jossa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä.
Tutkimusaineiston perusteella asiakkaat tarvitsevat enemmän tukea ja informaatiota. Asiakkaiden odotukset osakerahastosäästämisen menestyksellisyydestä olivat matalat. Haastattelussa esille tulleita asioita tarkasteltiin taustaoletuksia vasten ja rakennettiin kehitysehdotukset sisältävässä osiossa kaksi uutta palvelumallia. Palvelumallit jakaan-tuivat segmentteihin asiakkaan sijoituspäätöksiin liittyvän aktiivisuuden mukaan sekä sijoitusten suuruuden mukaan. Segmentit jaettiin alasegmentteihin sen mukaan suosiiko asiakas henkilökohtaista palvelua vai sähköistä kommunikaatiota. Olemassa olevien ja uusien palvelumallien ulkopuolelle jäävät asiakkaat otettiin myös huomioon kohdenne-tuilla tuoteratkaisuilla, jotka valittiin olemassa olevasta valikoimasta.
Tutkimuksen teoreettinen tausta rakennettiin kartoittamalla erilaisia mahdollisia sitou-tumiseen vaikuttavia tekijöitä. Informoidulla puhelinhaastattelulla kerättiin aineisto Ou-lun Osuuspankin asiakkailta, jotka olivat jo osoittaneet kiinnostustaan osakerahastosääs-tämistä kohtaan tekemällä jatkuvan rahastosäästösopimuksen kehittyville markkinoille sijoittaviin osakerahastoihin. Asiakkaiden haastattelemisen tavoitteena oli löytää sitou-tumiseen vaikuttavista tekijöistä sellaiset, joihin palveluntarjoaja voisi omalla toimin-nallaan vaikuttaa. Tutkimustapana käytettiin kuvailevaa kyselytutkimusta, jossa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä.
Tutkimusaineiston perusteella asiakkaat tarvitsevat enemmän tukea ja informaatiota. Asiakkaiden odotukset osakerahastosäästämisen menestyksellisyydestä olivat matalat. Haastattelussa esille tulleita asioita tarkasteltiin taustaoletuksia vasten ja rakennettiin kehitysehdotukset sisältävässä osiossa kaksi uutta palvelumallia. Palvelumallit jakaan-tuivat segmentteihin asiakkaan sijoituspäätöksiin liittyvän aktiivisuuden mukaan sekä sijoitusten suuruuden mukaan. Segmentit jaettiin alasegmentteihin sen mukaan suosiiko asiakas henkilökohtaista palvelua vai sähköistä kommunikaatiota. Olemassa olevien ja uusien palvelumallien ulkopuolelle jäävät asiakkaat otettiin myös huomioon kohdenne-tuilla tuoteratkaisuilla, jotka valittiin olemassa olevasta valikoimasta.