Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

VERKKOHUUTOKAUPAN ERITYISPIIRTEET - Kaupankävijöiden käyttäytymisen vaikutus kauppahintoihin

Liimatta, Esa (2008)

 
Tweet Vie viite Refworksiin
 
Katso/Avaa
osuva_2793.pdf (435.5Kb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Liimatta, Esa
2008
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Huutokauppoja on käytetty perinteisesti suhteellisen arvokkaiden kohteiden myymiseen hyvissä ajoin ennakkoon ilmoitetussa paikassa ja ennalta ilmoitettuun aikaan. Verkkohuutokauppojen voimakas kasvu 1990-luvun puolivälistä lähtien on muuttanut huutokauppojen luonnetta merkittävällä tavalla. Kun aikaisemmin huutokauppaan osallistujilla oli mahdollisuus ennalta tutkia myytävänä olevan kohteen kunto, verkkohuutokaupoissa kohteen laadun määritys on siirtynyt myyjälle. Tämä on nostanut luottamuksen yhdeksi keskeisimmistä tekijöistä. Huutokaupan pitäjän onnistuminen voi hyvin pitkälle olla seurausta siitä, kuinka hyvin se pystyy ottamaan huomioon luottamuksen merkityksen verkkohuutokauppansa infrastruktuurin suunnittelussa ja millä keinoilla se pystyy tätä luottamuksen syntymistä vahvistamaan.

Verkkohuutokaupat mahdollistavat myös sellaisten toimintojen ja ohjelmien hyödyntämistä huutokaupoissa, joita ei voisi ajatella löytävänsä perinteisessä huutokaupassa. Verkkohuutokauppojen ympärille on syntynyt ohjelmistoyhtiöiden rypäs, joiden tarkoituksena on tuottaa sellaisia ohjelmia, joiden avulla ostajat voivat pyrkiä optimoimaan huutostrategiansa. Tyypillisesti tällainen ohjelmisto liittyy täsmähuutamiseen, jossa hyödyntäen verkkohuutokauppojen ominaisuuksia, pyritään tekemään tarjous mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa.

Myös myyjä voi omilla valinnoillaan vaikuttaa huutokaupan lopputulokseen. Verkkohuutokaupat ovat luoneet myyjälle mahdollisuuden tarjota perinteistä huutokauppaa enemmän tietoa myytävästä kohteesta ja myyjästä itsestään. Tällä pyritään poistamaan informaation asymmetrisyyttä ostajan ja myyjän välillä. Tällä on suora vaikutus myyjän saamaan tuottoon.
Verkkohuutokauppojen suunnittelulla on merkittävä vaikutus niihin valintoihin, joita sekä ostaja että myyjän tekevät ennen osallistumistaan huutokauppaan ja siihen, miten myytävät kohteen allokoituvat.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3106]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste