”Pienetkin itselle selvät asiat ovat jollekin toiselle tärkeät.” Viestijäroolin muodostuminen sairaalaorganisaation ammattiryhmien sisäisessä viestinnässä
Lidman, Maarit (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisena sairaalan työntekijät kokevat oman viestijäroolinsa ja millä tavoilla eri ammattiryhmien viestijäroolit eroavat toisistaan. Sairaala on elävä organisaatio, jossa eri ammattiryhmien työntekijät viestivät toisilleen jatkuvassa vuorovaikutuksessa kasvotusten tai eri viestintäkanavien välityksellä. Tässä tutkielmassa tarkastellaan eri ammattiryhmien työntekijöiden viestinnän taitoja ja toimintaa, kokemuksia sekä mahdollisuuksia, joiden nähdään muodostavan jokaiselle ammattiryhmälle omanlaisen viestijäroolin. Viestijärooli tarkoittaa näiden ominaisuuksien kokonaisuutta, joka määrittää jokaiselle ammattiryhmälle tyypillistä tapaa viestiä. Ammattiryhmien viestijäroolien tunnistamisen avulla organisaation sisäistä viestintää voidaan kehittää työntekijöitä paremmin palvelevaksi kokonaisuudeksi.
Tutkielman aineisto kerättiin Vaasan keskussairaalan henkilökunnalta sähköisen kyselyn avulla keväällä 2014. Kyselyn vastaukset analysoitiin tilastollisesti ja laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkielman teoreettisessa osassa tarkastellaan organisaation viestinnän ominaispiirteitä, organisaation sisäistä viestintää ja organisaatiokulttuuria. Organisaatiokulttuuri luo yksilön viestinnälle mahdollisuudet ja rajat, joita tarkastellaan yhdessä yksilön viestintään vaikuttavien tekijöiden kanssa.
Tutkielman tulosten mukaan eri ammattiryhmien viestijärooleissa ei ilmene suuria eroavaisuuksia. Vastaajat viestivät mielellään sähköisesti eri viestintäkanavien avulla. Jokainen ammattiryhmä arvostaa hyviä viestintätaitoja, mutta niihin liittyen toivotaan myös koulutusta ja mahdollisuuksia oppia lisää. Sähköiset sisäisen viestinnän kanavat tavoittavat hyvin työntekijät, jotka työskentelevät päivittäin tietokoneiden äärellä. Potilastyössä on usein kiire, jolloin ajanpuute haittaa työntekijöiden tiedonsaantia ja -hankintaa. Eri ammattiryhmien työnkuvaa haluttaisiin selkiyttää, jolloin aikaa voisi jäädä enemmän esimerkiksi tiedonhankintaan jatkuvasti kehittyvässä organisaatiossa.
Tutkielman aineisto kerättiin Vaasan keskussairaalan henkilökunnalta sähköisen kyselyn avulla keväällä 2014. Kyselyn vastaukset analysoitiin tilastollisesti ja laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkielman teoreettisessa osassa tarkastellaan organisaation viestinnän ominaispiirteitä, organisaation sisäistä viestintää ja organisaatiokulttuuria. Organisaatiokulttuuri luo yksilön viestinnälle mahdollisuudet ja rajat, joita tarkastellaan yhdessä yksilön viestintään vaikuttavien tekijöiden kanssa.
Tutkielman tulosten mukaan eri ammattiryhmien viestijärooleissa ei ilmene suuria eroavaisuuksia. Vastaajat viestivät mielellään sähköisesti eri viestintäkanavien avulla. Jokainen ammattiryhmä arvostaa hyviä viestintätaitoja, mutta niihin liittyen toivotaan myös koulutusta ja mahdollisuuksia oppia lisää. Sähköiset sisäisen viestinnän kanavat tavoittavat hyvin työntekijät, jotka työskentelevät päivittäin tietokoneiden äärellä. Potilastyössä on usein kiire, jolloin ajanpuute haittaa työntekijöiden tiedonsaantia ja -hankintaa. Eri ammattiryhmien työnkuvaa haluttaisiin selkiyttää, jolloin aikaa voisi jäädä enemmän esimerkiksi tiedonhankintaan jatkuvasti kehittyvässä organisaatiossa.