Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tietotekniikka ja mediakasvatus osana varhaiskasvatusta: tarkastelussa Kauhajoen kaupungin varhaiskasvatus

Leppänen, Janika (2014)

 
Katso/Avaa
osuva_5706.pdf (1.010Mb)
Lataukset: 


Leppänen, Janika
2014
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Nykypäivänä elämme tietoyhteiskunnassa, jossa media ja tietotekniikka ovat hyvin olennainen osa jokapäiväistä elämäämme. Lapset ovat tulevaisuuden toimijoita tietoyh-teiskunnassamme, joten lapsia pitäisi pyrkiä ohjaamaan kohti ”digitaalista aikakautta”, jota tällä hetkellä elämme ja todennäköisesti tulemme myös tulevaisuudessa elämään. Tietoyhteiskunnan asettaessa erilaisia taitovaatimuksia toimijoilleen, nämä vaatimukset tulee myös huomioida jo pienten lasten elämässä, jolloin heillä olisi paremmat tiedot, taidot ja valmiudet toimia yhteiskunnassamme.

Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten Kauhajoen kaupungin varhaiskasvatuksen päivähoitopuolella on huomioitu mediakasvatus sekä millä tasolla tietotekniikan osaa-minen ja hyödyntäminen on tällä hetkellä. Samalla selvitettiin, miten varhaiskasvattajat käyttävät tietotekniikkaa oman työnsä tukena ja lasten kanssa toimiessaan. Tutkimuksen keskeisenä osa-alueena oli internetkysely, joka on suoritettu varhaiskasvatuksen henki-lökunnalle. Internetkyselyn avulla saatiin tietoa siitä, millaiset ovat henkilökunnan tie-dot, taidot, näkemykset ja käsitykset mediakasvatuksen ja tietotekniikan osalta.

Internetkyselyn tulosten avulla pystyttiin havainnoimaan millaisia kehitystarpeita ja -haasteita Kauhajoen kaupungin varhaiskasvatukselle voidaan asettaa mediakasvatuksen ja tietotekniikan suhteen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että mediakasvatukseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota ja lisätä tämän osalta koulutusta, jotta mediakasvatus osattaisiin ottaa varhaiskasvattajien työssä paremmin huomioon. Varhaiskasvattajien tietotekniset perustaidot ovat tutkimuksen perusteella kohdallaan, mutta tietyt osa-alueet vaativat kuitenkin enemmän tietämystä ja koulutusta. Tietotekniikan osalta koulutusta ja kehitystä tarvittaisiin erityisesti siitä, miten varhaiskasvattajat voisivat hyödyntää tieto-tekniikkaa työnsä suunnittelussa sekä lasten kanssa toimiessaan.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [7993]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste