Strateginen tilinpäätösanalyysi
Lepistö, Anne (2007)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on testata strategista tilinpäätösanalyysia ja laajentaa menetelmän empiiristä soveltamisalaa. Tutkielman tavoitteena on tutkia ja verrata, miten saadut tulokset poikkeavat aikaisemmin saavutetuista tuloksista.
Tutkielma perustuu Laitisen vuonna 2002 julkaistuun teokseen strategisesta tilinpäätösanalyysista. Strateginen tilinpäätösanalyysi perustuu pitkiin aikasarjoihin, joiden perusteella luodaan käsitys yrityksen aikaisemmasta kehityksestä ja toisaalta myös sen tulevaisuuden potentiaalista eli kasvumahdollisuuksista. Strategisen tilinpäätösanalyysin tavoitteena onkin luoda yrityksestä kokonaiskäsitys, jonka avulla pystytään mallintamaan yrityksen pitkän aikavälin perusprosessit, joita ovat kasvu-, tulontuottamis- ja rahoitusprosessi. Näiden kolmen perusprosessin perustaksi yrityksen tilinpäätösaineisto tulee tarvittaessa oikaista, ja oikaistusta aineistosta lasketaan yritykselle perinteisen tilinpäätösanalyysin menetelmin taloudellisia tunnuslukuja, jotka liittyvät kannattavuuteen, kasvuun ja rahoitukseen. Kun tunnusluvut on laskettu ja analysoitu ja kolme perusprosessia on mallinnettu, siirrytään strategisen tilinpäätösanalyysin tärkeimpään vaiheeseen eli tulevaisuuden ennustamiseen ja arvon määrittämiseen, joka päättää yritysanalyysin.
Tutkielman kohdeyrityksen avulla laskettujen tulosten perusteella strateginen tilinpäätösanalyysi soveltuu arvon määrityksen välineeksi myös osakeyhtiölle, joka ei ole julkisesti noteerattu arvopaperipörssissä. Mikäli yrityksen parametrien muutossuunta aikaisemman kehityksen perusteella ei ole selvä, joudutaan parametreja korjaamaan ennen arvonmääritystä, jotta parametrien avulla lasketut muuttujat kuvaisivat mahdollisimman hyvin myös yrityksen viimeisen strategisen vaiheen jälkeistä kehitystä. Muuttujat vaikuttavat tulosten perusteella olevan erityisen herkkiä muutoksille kasvun ja kannattavuuden parametreissa. Lisäksi yrityksen arvonmäärityksessä mallinnetulla strategisen vaiheen kestolla on suuri merkitys mallin mukaiseen yrityksen arvoon. Strateginen tilinpäätösanalyysi tarjoaa mallin, jolla voidaan testata yrityksen kehittymistä erilaisilla olettamuksilla.
Tutkielma perustuu Laitisen vuonna 2002 julkaistuun teokseen strategisesta tilinpäätösanalyysista. Strateginen tilinpäätösanalyysi perustuu pitkiin aikasarjoihin, joiden perusteella luodaan käsitys yrityksen aikaisemmasta kehityksestä ja toisaalta myös sen tulevaisuuden potentiaalista eli kasvumahdollisuuksista. Strategisen tilinpäätösanalyysin tavoitteena onkin luoda yrityksestä kokonaiskäsitys, jonka avulla pystytään mallintamaan yrityksen pitkän aikavälin perusprosessit, joita ovat kasvu-, tulontuottamis- ja rahoitusprosessi. Näiden kolmen perusprosessin perustaksi yrityksen tilinpäätösaineisto tulee tarvittaessa oikaista, ja oikaistusta aineistosta lasketaan yritykselle perinteisen tilinpäätösanalyysin menetelmin taloudellisia tunnuslukuja, jotka liittyvät kannattavuuteen, kasvuun ja rahoitukseen. Kun tunnusluvut on laskettu ja analysoitu ja kolme perusprosessia on mallinnettu, siirrytään strategisen tilinpäätösanalyysin tärkeimpään vaiheeseen eli tulevaisuuden ennustamiseen ja arvon määrittämiseen, joka päättää yritysanalyysin.
Tutkielman kohdeyrityksen avulla laskettujen tulosten perusteella strateginen tilinpäätösanalyysi soveltuu arvon määrityksen välineeksi myös osakeyhtiölle, joka ei ole julkisesti noteerattu arvopaperipörssissä. Mikäli yrityksen parametrien muutossuunta aikaisemman kehityksen perusteella ei ole selvä, joudutaan parametreja korjaamaan ennen arvonmääritystä, jotta parametrien avulla lasketut muuttujat kuvaisivat mahdollisimman hyvin myös yrityksen viimeisen strategisen vaiheen jälkeistä kehitystä. Muuttujat vaikuttavat tulosten perusteella olevan erityisen herkkiä muutoksille kasvun ja kannattavuuden parametreissa. Lisäksi yrityksen arvonmäärityksessä mallinnetulla strategisen vaiheen kestolla on suuri merkitys mallin mukaiseen yrityksen arvoon. Strateginen tilinpäätösanalyysi tarjoaa mallin, jolla voidaan testata yrityksen kehittymistä erilaisilla olettamuksilla.