Mielikuva suomalaisesta yritysjohtajasta
Avellan, Minna (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on muodostaa ymmärrys siitä, millainen on suomalaisen yritysjohtajan imago.
Tutkielman alussa tarkastellaan imagoa ja sen rakentumisprosessia, sitä miten mielikuvat muodostuvat ihmisten normaalissa kanssakäymisessä ja miten ne muodostuvat median välityksellä. Lisäksi tarkastellaan yritysjohtajaa sanomana eli niitä eri elementtejä, jotka vaikuttavat johtajasta muodostuvan mielikuvan syntyyn. Kuvan, joka ihmisillä on henkilöstä ja joka perustuu heidän havaintoihinsa, oletetaan olevan kiinteässä yhteydessä tämän persoonallisuuteen.
Toisessa osassa pyritään määrittämään millaista mielikuvaa lehtikuvat rakentavat suomalaisesta yritysjohtajasta. Tähän perehdytään kvantitatiivisen sisältö-analyysin kautta. Tutkitaan kuinka paljon ja miten suomalainen yritysjohtaja esiintyy eri aikakauslehdissä. Kuvien tulkinnan avuksi on kehitelty erilaisia malleja. Tässä työssä tulkintaa lähestytään sellaisen perusolettamuksen kautta, että kuvassa on kaksi tasoa, denotatiivinen ilmisisällön taso, joka viittaa perusmerkitykseen sekä konnotatiivinen sivumerkityksen taso, jossa kuvan tulkintaan liitetään tunteet, mielenliikkeet ja kulttuuriset arvot. Kuvaan voidaan liittää myös henkilökohtaisia assosiaatioita, joiden syntyyn vaikuttavat esimerkiksi katsojan omat kokemukset. Koska moniin johtajiin liitetään myös symbolista arvoa, pyritään toisessa osassa tyypittelemään suomalaisia yritysjohtajia Orrin E. Klappin luoman jaottelun pohjalta.
Tutkielman lopuksi tarkastellaan empiirisesti sitä, millaisia viestejä suomalainen yritysjohtaja lähettää yleisölle ja miten vastaanottajat tulkitsevat näitä viestejä. Tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden liike-elämän intressin voimakkuutta varioitiin. Tutkimuksessa käy ilmi, että viestejä tulkittiin omien tärkeiksi koettujen intressien pohjalta, asiantuntijan vastaanotto ja tulkinta on erilaista kuin asiantuntemattoman.
Tutkielman alussa tarkastellaan imagoa ja sen rakentumisprosessia, sitä miten mielikuvat muodostuvat ihmisten normaalissa kanssakäymisessä ja miten ne muodostuvat median välityksellä. Lisäksi tarkastellaan yritysjohtajaa sanomana eli niitä eri elementtejä, jotka vaikuttavat johtajasta muodostuvan mielikuvan syntyyn. Kuvan, joka ihmisillä on henkilöstä ja joka perustuu heidän havaintoihinsa, oletetaan olevan kiinteässä yhteydessä tämän persoonallisuuteen.
Toisessa osassa pyritään määrittämään millaista mielikuvaa lehtikuvat rakentavat suomalaisesta yritysjohtajasta. Tähän perehdytään kvantitatiivisen sisältö-analyysin kautta. Tutkitaan kuinka paljon ja miten suomalainen yritysjohtaja esiintyy eri aikakauslehdissä. Kuvien tulkinnan avuksi on kehitelty erilaisia malleja. Tässä työssä tulkintaa lähestytään sellaisen perusolettamuksen kautta, että kuvassa on kaksi tasoa, denotatiivinen ilmisisällön taso, joka viittaa perusmerkitykseen sekä konnotatiivinen sivumerkityksen taso, jossa kuvan tulkintaan liitetään tunteet, mielenliikkeet ja kulttuuriset arvot. Kuvaan voidaan liittää myös henkilökohtaisia assosiaatioita, joiden syntyyn vaikuttavat esimerkiksi katsojan omat kokemukset. Koska moniin johtajiin liitetään myös symbolista arvoa, pyritään toisessa osassa tyypittelemään suomalaisia yritysjohtajia Orrin E. Klappin luoman jaottelun pohjalta.
Tutkielman lopuksi tarkastellaan empiirisesti sitä, millaisia viestejä suomalainen yritysjohtaja lähettää yleisölle ja miten vastaanottajat tulkitsevat näitä viestejä. Tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden liike-elämän intressin voimakkuutta varioitiin. Tutkimuksessa käy ilmi, että viestejä tulkittiin omien tärkeiksi koettujen intressien pohjalta, asiantuntijan vastaanotto ja tulkinta on erilaista kuin asiantuntemattoman.