Tietotekniikan merkitys pankin tietopääoman johtamisessa
Lemponen, Minna (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tiedon johtamisesta on tullut yrityksille yhä tärkeämpi kilpailuetu. Tiedon johtamisen tarkoituksena on antaa tietoa päätöksentekoon ja sillä pyritään organisaation tietopääoman mittaamiseen, kehittämiseen ja hallintaan. Tämän työn tavoitteena on tutkia tietotekniikan merkitystä organisaation tiedon johtamisessa. Tutkimuksen tärkeänä osana käsitellään tietotekniikan hyödyntämistä hiljaisen eli tacit-tiedon johtamisessa. Tutkimuksen kohdeyrityksinä ovat kaksi saman pankkiryhmän pankkia.
Tutkimuksen tarkoituksena on vertailla kahden erikokoisen pankin tiedon johtamisen käytäntöjä ja tietotekniikan hyödyntämistä hiljaisen tiedon johtamisessa. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluilla molemmissa pankeissa. Haastattelun teemoihin valikoitui Value Explorer - mittariston pohjalta viisi ydinosaamisen tekijää. Ne käsittelivät kykyjä ja hiljaista tietoa, organisaation yhteisiä arvoja ja normeja, teknologiaa ja tietotaitoa, ydin- ja johtamisprosesseja sekä yrityksen varallisuuseriä ja tulonlähteitä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että kummassakin pankissa on panostettu tiedon johtamiseen. Käytännöissä ei ollut suuria eroja tutkittavien pankkien välillä. Tietotekniikan osuus tiedon johtamisessa oli merkittävä kummassakin pankissa. Suurin rooli sillä oli tiedon hankkimisessa ja jakamisessa. Kummassakin tutkimukseen osallistuneessa pankissa oli myös käytössä keinoja hiljaisen tiedon johtamiseen. Keinoista löytyi eroja lähinnä menetelmien osalta. Tietotekniikan hyödyntäminen hiljaisen tiedon johtamisessa oli kuitenkin hyvin vähäistä, mikä luo mahdollisuuksia sen kehittämiseen tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tarkoituksena on vertailla kahden erikokoisen pankin tiedon johtamisen käytäntöjä ja tietotekniikan hyödyntämistä hiljaisen tiedon johtamisessa. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluilla molemmissa pankeissa. Haastattelun teemoihin valikoitui Value Explorer - mittariston pohjalta viisi ydinosaamisen tekijää. Ne käsittelivät kykyjä ja hiljaista tietoa, organisaation yhteisiä arvoja ja normeja, teknologiaa ja tietotaitoa, ydin- ja johtamisprosesseja sekä yrityksen varallisuuseriä ja tulonlähteitä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että kummassakin pankissa on panostettu tiedon johtamiseen. Käytännöissä ei ollut suuria eroja tutkittavien pankkien välillä. Tietotekniikan osuus tiedon johtamisessa oli merkittävä kummassakin pankissa. Suurin rooli sillä oli tiedon hankkimisessa ja jakamisessa. Kummassakin tutkimukseen osallistuneessa pankissa oli myös käytössä keinoja hiljaisen tiedon johtamiseen. Keinoista löytyi eroja lähinnä menetelmien osalta. Tietotekniikan hyödyntäminen hiljaisen tiedon johtamisessa oli kuitenkin hyvin vähäistä, mikä luo mahdollisuuksia sen kehittämiseen tulevaisuudessa.