Tieliikenteen tavarankuljetusalalla toimivan yrityksen maksuhäiriön ennustaminen logistista regressioanalyysiä soveltaen
Lemmilä, Sari (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Suomen Asiakastieto Oy:n rekisteröimät maksuhäiriöt kasvoivat yritysten osalta vuonna 2003 11,3 prosenttia vuoteen 2002 verrattuna. Kasvu kertoo maksuvalmiuden heikkenemisestä ja ennustavat maksuhäiriöiden määrän kasvua edelleen tulevina vuosina. Kun maksuhäiriöllisiä yrityksiä on runsaasti niihin sitoutunut rahoituksellinen uhka on taloudellisesti niin merkittävä tekijä, että on tärkeää hahmottaa maksuhäiriöllisiin yrityksiin liittyviä tekijöitä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selittää yrityksien maksuhäiriöitä tilinpäätöstietojen avulla. Tavoitteena oli logistisen regressioanalyysin avulla muodostaa malli, joka tunnistaa parhaiten mahdollisen maksuhäiriöllisen yrityksen. Tutkimuksen aineisto sisälsi nimettömiä suomalaisia yrityksiä ja se saatiin Suomen Asiakastieto Oy:ltä. Tutkimuksen aineisto jakautui kahteen osaan, joista toinen sisälsi vain tieliikenteen tavarankuljetusalalla toimivia ja toinen satunnaisilla toimialoilla toimivia häiriöllisiä ja häiriöttömiä yrityksiä. Tieliikenteen tavarankuljetusalan osalta ennusteaika oli yksi ja kaksi vuotta ja satunnaisten toimialojen osalta yksi vuosi ennen maksuhäiriötä.
Tutkimuksen paras ennustetarkkuus saatiin vuotta ennen maksuhäiriötä tieliikenteen tavarankuljetusalan osalta. Malli luokitteli kaikista yrityksistä oikein 84,3 prosenttia. Tulos ei kuitenkaan ollut merkittävä aikaisempiin tutkimuksiin verrattuna. Tutkimuksen toinen hypoteesi, heikot kannattavuuden tunnusluvut ennustavat parhaiten tieliikenteen tavarankuljetusalalla toimivan yrityksen maksuhäiriön, hyväksyttiin vuotta ennen maksuhäiriötä. Toimialan erityispiirteistä on siis mahdollista johtaa maksuhäiriötä parhaiten selittävät tunnusluvut. Tutkimuksen ensimmäinen hypoteesi, aineiston sitominen tiettyyn toimialaan lisää maksuhäiriön ennustetarkkuutta, hyväksyttiin myös mutta tietyin rajoituksin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selittää yrityksien maksuhäiriöitä tilinpäätöstietojen avulla. Tavoitteena oli logistisen regressioanalyysin avulla muodostaa malli, joka tunnistaa parhaiten mahdollisen maksuhäiriöllisen yrityksen. Tutkimuksen aineisto sisälsi nimettömiä suomalaisia yrityksiä ja se saatiin Suomen Asiakastieto Oy:ltä. Tutkimuksen aineisto jakautui kahteen osaan, joista toinen sisälsi vain tieliikenteen tavarankuljetusalalla toimivia ja toinen satunnaisilla toimialoilla toimivia häiriöllisiä ja häiriöttömiä yrityksiä. Tieliikenteen tavarankuljetusalan osalta ennusteaika oli yksi ja kaksi vuotta ja satunnaisten toimialojen osalta yksi vuosi ennen maksuhäiriötä.
Tutkimuksen paras ennustetarkkuus saatiin vuotta ennen maksuhäiriötä tieliikenteen tavarankuljetusalan osalta. Malli luokitteli kaikista yrityksistä oikein 84,3 prosenttia. Tulos ei kuitenkaan ollut merkittävä aikaisempiin tutkimuksiin verrattuna. Tutkimuksen toinen hypoteesi, heikot kannattavuuden tunnusluvut ennustavat parhaiten tieliikenteen tavarankuljetusalalla toimivan yrityksen maksuhäiriön, hyväksyttiin vuotta ennen maksuhäiriötä. Toimialan erityispiirteistä on siis mahdollista johtaa maksuhäiriötä parhaiten selittävät tunnusluvut. Tutkimuksen ensimmäinen hypoteesi, aineiston sitominen tiettyyn toimialaan lisää maksuhäiriön ennustetarkkuutta, hyväksyttiin myös mutta tietyin rajoituksin.