Kansainvälistä suojelua hakevan oikeusturva: Oikeusturvan toteutuminen erityisesti maahantulon ja maasta poistamista koskevan päätöksen täytäntöönpanon yhteydessä
Leminen, Hanna (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Kansainvälisen suojelun piiriin kuuluvat turvapaikkamenettelyn tai pakolaiskiintiön kautta pakolaisaseman saaneet ulkomaalaiset sekä näiden perheenjäsenet. Lisäksi kan-sainvälisen suojelun piiriin kuuluvat henkilöt, joille ei ole myönnetty turvapaikkaa ja jotka eivät kuulu pakolaiskiintiöön, mutta joiden ei katsota turvallisesti voivan palata kotimaahansa. Tällaisille henkilöille ja heidän perheenjäsenilleen voidaan myöntää oleskelulupa suojelun tarpeen perusteella. Pakolaisten kansainvälinen suojelu perustuu ensisijaisesti YK:n puitteissa vuonna 1951 tehtyyn pakolaisten oikeusasemaa koskevaan yleissopimukseen (SopS 77/1968).
Tutkimuksessa on tavoitteena selvittää, miten kansainvälistä suojelua hakeneen ulko-maalaisen oikeussuoja toteutuu, kun hänet on kielteisen päätöksen myötä päätetty pois-taa maasta. Ulkomaalainen voi tällöin hakea päätökseen muutosta valittamalla hallinto-lainkäyttölain mukaisesti. Päätöksen täytäntöönpano kuitenkin eroaa pääsääntöisestä lainvoimaisuuden vaatimuksesta ja valituksen lykkäävästä vaikutuksesta. Tietyissä ti-lanteissa oikeussuojan tarve on katsottu niin tärkeäksi, että täytäntöönpano on kielletty tai keskeytetty. Tutkimuksessa on tarkoitus kiinnittää huomiota erityisesti tähän. Alussa tuodaan kuitenkin yleisesti esille keskeisimmät jälkikäteiset oikeussuojakeinot, jotta saadaan kokonaiskuva hallinnon jälkikäteisestä oikeussuojajärjestelmästä.
Tutkimusaineistona on käytetty lainsäädäntöä, lainsäädännön esitöitä ja muita virallis-lähteitä sekä oikeuskirjallisuutta ja artikkeleita. Huomioon on otettu myös kansainväli-set sopimukset sekä EU-oikeus. Yhtenä keskeisimpänä lähteenä toimii uusi ulkomaa-laislaki sekä sen esityöt.
Muutoksenhaun osalta maasta poistamista koskevan päätöksen saaneen ulkomaalaisen oikeusturva toteutuu siten kuin normaalissa hallintokäytännössä yleensäkin. Oikeusturvan kannalta ongelmat alkavat täytäntöönpanon kohdalla. KHO onkin toisinaan maasta poistamista koskevissa tapauksissa kieltänyt päätöksen täytäntöönpanon, jos siltä on haettu valituslupaa.
Tutkimuksessa on tavoitteena selvittää, miten kansainvälistä suojelua hakeneen ulko-maalaisen oikeussuoja toteutuu, kun hänet on kielteisen päätöksen myötä päätetty pois-taa maasta. Ulkomaalainen voi tällöin hakea päätökseen muutosta valittamalla hallinto-lainkäyttölain mukaisesti. Päätöksen täytäntöönpano kuitenkin eroaa pääsääntöisestä lainvoimaisuuden vaatimuksesta ja valituksen lykkäävästä vaikutuksesta. Tietyissä ti-lanteissa oikeussuojan tarve on katsottu niin tärkeäksi, että täytäntöönpano on kielletty tai keskeytetty. Tutkimuksessa on tarkoitus kiinnittää huomiota erityisesti tähän. Alussa tuodaan kuitenkin yleisesti esille keskeisimmät jälkikäteiset oikeussuojakeinot, jotta saadaan kokonaiskuva hallinnon jälkikäteisestä oikeussuojajärjestelmästä.
Tutkimusaineistona on käytetty lainsäädäntöä, lainsäädännön esitöitä ja muita virallis-lähteitä sekä oikeuskirjallisuutta ja artikkeleita. Huomioon on otettu myös kansainväli-set sopimukset sekä EU-oikeus. Yhtenä keskeisimpänä lähteenä toimii uusi ulkomaa-laislaki sekä sen esityöt.
Muutoksenhaun osalta maasta poistamista koskevan päätöksen saaneen ulkomaalaisen oikeusturva toteutuu siten kuin normaalissa hallintokäytännössä yleensäkin. Oikeusturvan kannalta ongelmat alkavat täytäntöönpanon kohdalla. KHO onkin toisinaan maasta poistamista koskevissa tapauksissa kieltänyt päätöksen täytäntöönpanon, jos siltä on haettu valituslupaa.