Kotitalouksien kulutuskäyttäytyminen sosioekonomisen aseman mukaan - Kulutustutkimusaineistoon perustuva analyysi vuosilta 1994-1996, 1998, 2001-2002
Lehtonen, Marjo-Riitta (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämä tutkielma pyrkii tarjoamaan kattavan kuvan kulutuksesta eri sosioekonomissa asemissa. Useat tutkijat ovat todenneet, että sosioekonominen asema määrittää kulutusta aikaansaaden eroja kuluttajaryhmien välillä. Taloudelliset ja sosiodemografiset muuttujat asettavat reunaehdot kulutuksen muotoutumiselle.
Tutkielman tutkimusaineistona ovat Tilastokeskuksen laatimat Kulutustutkimukset vuosilta 1994–1996, 1998 ja 2001–2002. Aineistossa oli jaettu yhdeksän eri sosioekonomisen aseman kulutusmenot kahteentoista eri kulutusluokkaan. Sosioekonomisia asemia olivat maatalousyrittäjät, muut yrittäjät, ylemmät toimihenkilöt, alemmat toimihenkilöt, työntekijät, opiskelijat, eläkeläiset, työttömät ja muut taloudet. Kulutusluokkia olivat elintarvikkeet ja alkoholittomat juomat; alkoholijuomat ja tupakka; vaatteet ja jalkineet; asuminen ja energia; kodin kalusteet, koneet ja tarvikkeet; terveys; liikenne; tietoliikenne; kulttuuri ja vapaa-aika; koulutus; hotellit, kahvilat ja ravintolat sekä muut tavarat ja palvelut.
Tutkimuskohteena oli kulutusmenojen poikkeavuus sosioekonomissa asemissa. Ensiksi tutkittiin, poikkeaako kulutusluokkaan kohdistetut kulutusmenot sosioekonomissa asemissa. Jokaisen vuosiaineiston kohdalla päädyttiin toteamaan, että kulutusmenot eivät ole samat sosioekonomissa asemissa. Kulutusmenot vaihtelevat sosioekonomisen aseman mukaan. Tämän jälkeen testattiin, poikkeavatko sosioekonomisten asemien kulutusosuudet koko maan keskimääräisistä kulutusosuuksista kaikissa kulutusluokissa. Sosioekonomisten asemien kulutusosuudet myötäilivät koko maan tasoa eri kulutusluokissa suurimmassa osassa tapauksia. Testi paljasti myös tapauksia, joissa tietyn sosioekonomisen aseman kulutusosuus tietyssä kulutusluokassa poikkesi tilastollisesti merkitsevästi koko maan keskimääräisestä kulutusosuudesta. Nämä tapaukset vahvistivat entisestään tämän tutkielman johtopäätöstä siitä, että sosioekonomisella asemalla on vaikutusta kulutuksen muodostumiseen. Kolmanneksi suoritettiin testi sosioekonomisten asemien meno-osuuksien poikkeavuudesta koko maan keskimääräisestä meno-osuudesta. Tämän testin tulokset tukivat edellisistä testeistä luotuja johtopäätöksiä. Sosioekonominen asema vaikuttaa kulutustottumusten muodostumiseen.
Tutkielman tutkimusaineistona ovat Tilastokeskuksen laatimat Kulutustutkimukset vuosilta 1994–1996, 1998 ja 2001–2002. Aineistossa oli jaettu yhdeksän eri sosioekonomisen aseman kulutusmenot kahteentoista eri kulutusluokkaan. Sosioekonomisia asemia olivat maatalousyrittäjät, muut yrittäjät, ylemmät toimihenkilöt, alemmat toimihenkilöt, työntekijät, opiskelijat, eläkeläiset, työttömät ja muut taloudet. Kulutusluokkia olivat elintarvikkeet ja alkoholittomat juomat; alkoholijuomat ja tupakka; vaatteet ja jalkineet; asuminen ja energia; kodin kalusteet, koneet ja tarvikkeet; terveys; liikenne; tietoliikenne; kulttuuri ja vapaa-aika; koulutus; hotellit, kahvilat ja ravintolat sekä muut tavarat ja palvelut.
Tutkimuskohteena oli kulutusmenojen poikkeavuus sosioekonomissa asemissa. Ensiksi tutkittiin, poikkeaako kulutusluokkaan kohdistetut kulutusmenot sosioekonomissa asemissa. Jokaisen vuosiaineiston kohdalla päädyttiin toteamaan, että kulutusmenot eivät ole samat sosioekonomissa asemissa. Kulutusmenot vaihtelevat sosioekonomisen aseman mukaan. Tämän jälkeen testattiin, poikkeavatko sosioekonomisten asemien kulutusosuudet koko maan keskimääräisistä kulutusosuuksista kaikissa kulutusluokissa. Sosioekonomisten asemien kulutusosuudet myötäilivät koko maan tasoa eri kulutusluokissa suurimmassa osassa tapauksia. Testi paljasti myös tapauksia, joissa tietyn sosioekonomisen aseman kulutusosuus tietyssä kulutusluokassa poikkesi tilastollisesti merkitsevästi koko maan keskimääräisestä kulutusosuudesta. Nämä tapaukset vahvistivat entisestään tämän tutkielman johtopäätöstä siitä, että sosioekonomisella asemalla on vaikutusta kulutuksen muodostumiseen. Kolmanneksi suoritettiin testi sosioekonomisten asemien meno-osuuksien poikkeavuudesta koko maan keskimääräisestä meno-osuudesta. Tämän testin tulokset tukivat edellisistä testeistä luotuja johtopäätöksiä. Sosioekonominen asema vaikuttaa kulutustottumusten muodostumiseen.