Asiantuntijuuden kehittyminen
Lehtineva-Nieminen, Susanna (2014)
Lehtineva-Nieminen, Susanna
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa erilaiset muutokset ja tietoyhteiskunnan vaatimukset ovat vaikuttaneet työelämässä vaadittaviin taitoihin, tietoihin ja osaamistarpeisiin. Asiantuntijoilta vaadittava osaaminen sekä tiedot ja taidot ovat näiden muutosten takia jatkuvassa kehitysprosessissa. Tänä päivänä työelämän haasteissa ja muutoksissa korostuvat korkeatasoisen formaalin koulutuksen lisäksi jatkuva itsensä kehittäminen, uuden oppiminen, uuden tiedon muodostaminen ja vuorovaikutusosaaminen. Asiantuntijat pyrkivät jatkuvasti löytämään sen tärkeimmän tiedon suuresta tietotulvasta, tulkitsemaan tätä tietoa ja arvioimaan tiedon luotettavuutta ja hyödyntämistä. Asiantuntijoilta vaadittava tarve itsensä kehittämiseen ja oman osaamisensa kartuttamiseen on koko ajan lisääntynyt.
Tutkimuksen tarkoituksena on antaa mahdollisimman selkeä kuva asiantuntijuuteen, asiantuntijana kehittymiseen sekä asiantuntijana oppimisen menetelmiin vaikuttavista seikoista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu asiantuntijuuden sekä asiantuntijuuteen oppimisen sekä kehittymisen teorioista. Tutkimuksen empiirisessä osassa pääteemoiksi muodostuivat asiantuntijuuden kehittymiseen vaikuttavien tekijöiden kuten kokemuksen ja reflektoinnin tärkeys asiantuntijoille, asiantuntijoiden erilaiset oppimistavat sekä erilaiset tiedonkeruumenetelmät.
Teoreettiseen katsaukseen pohjautuva empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena teemahaastatteluin, joissa haastateltiin kahdeksaa lääketeollisuuden myyntiasiantuntijaa. Tutkimus osoitti, että myyntihenkilöstön ajatukset asiantuntijana kehittymisestä ja siihen vaikuttavista seikoista olivat pitkälti samansuuntaisia kirjallisuuden kanssa. Kirjallisuusanalyysissa ja empiirisessä osassa tutkimusta kokemuksen, reflektoinnin ja tiedon jakamisen merkitys asiantuntijana kehittymiseen korostui. Asiantuntijuutta tulisi systemaattisesti tukea työyhteisössä sekä mahdollistaa asiantuntijoiden kehittyminen.
Tutkimuksen tarkoituksena on antaa mahdollisimman selkeä kuva asiantuntijuuteen, asiantuntijana kehittymiseen sekä asiantuntijana oppimisen menetelmiin vaikuttavista seikoista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu asiantuntijuuden sekä asiantuntijuuteen oppimisen sekä kehittymisen teorioista. Tutkimuksen empiirisessä osassa pääteemoiksi muodostuivat asiantuntijuuden kehittymiseen vaikuttavien tekijöiden kuten kokemuksen ja reflektoinnin tärkeys asiantuntijoille, asiantuntijoiden erilaiset oppimistavat sekä erilaiset tiedonkeruumenetelmät.
Teoreettiseen katsaukseen pohjautuva empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena teemahaastatteluin, joissa haastateltiin kahdeksaa lääketeollisuuden myyntiasiantuntijaa. Tutkimus osoitti, että myyntihenkilöstön ajatukset asiantuntijana kehittymisestä ja siihen vaikuttavista seikoista olivat pitkälti samansuuntaisia kirjallisuuden kanssa. Kirjallisuusanalyysissa ja empiirisessä osassa tutkimusta kokemuksen, reflektoinnin ja tiedon jakamisen merkitys asiantuntijana kehittymiseen korostui. Asiantuntijuutta tulisi systemaattisesti tukea työyhteisössä sekä mahdollistaa asiantuntijoiden kehittyminen.