"Without Internet I would go crazy." Suomessa opiskelevat kiinalaiset tietokonevälitteisen viestinnän käyttäjinä
Lehtinen, Sari (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomessa opiskelevat kiinalaiset tutkinto-opiskelijat käyttävät tietokonevälitteistä viestintää sekä millaisia kiinalaiseen kulttuuriin ja ulkomailla opiskeluun yhdistyviä piirteitä käyttötavoissa ilmenee. Internetin välityksellä toimivia synkronisia ja asynkronisia viestintäsovelluksia kuten pikaviestiohjelmia, Internet-puheluita, sähköpostia ja www-sivuja voidaan hyödyntää ulkomailla opiskelun aikana mo-nipuolisesti. Ne tarjoavat välineitä muun muassa yhteydenpitoon kotimaan sosiaalisen lähi-verkoston kanssa ja kotimaan uutisten seuraamiseen. Tutkimuksen tausta-ajatus on osoittaa, että tietokonevälitteisen viestinnän käyttötavat eivät ohjaudu pelkästään tekniikkalähtöisesti, vaan niihin vaikuttavat myös yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja sosiaaliset rakenteet.
Aineistona tutkimuksessa ovat kahdentoista kiinalaisen tutkinto-opiskelijan teemahaastattelut. Haastatteluaineiston jäsentämiseen käytän sisällönanalyysiä. Jaottelen tietokonevälittei-sen viestinnän keskinäis- ja joukkoviestintään, minkä pohjalta tarkastelen sitä kolmesta läh-tökohdasta. Nämä ovat ajankäytön, viestintäsovelluksen ja viestintäsovelluksen valinnan lähtökohdat. Kaikki haastatellut opiskelijat osoittautuivat aktiivisiksi tietokonevälitteisen viestinnän käyttäjiksi. Aineistosta nousi esiin kaksitoista kiinalaiseen kulttuuriin ja samoin kaksitoista ulkomailla opiskeluun yhdistyvää käyttötapaa.
Kiinalainen kulttuuri ilmeni käyttötavoissa kotimaan sosiaalisen lähiverkoston, erityisesti omien vanhempien tärkeytenä sekä kiinalaisen yhteiskunnallisen viestintäpolitiikan ja kii-nan kielen vaikutuksina. Ulkomailla opiskeluun yhdistyvissä käyttötavoissa korostuivat muun muassa uuteen kulttuuriin sopeutumisen prosessi, aikaeron vaikutukset sekä korkea opiskelumotivaatio. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että kiinalaiseen kulttuuriin ja ul-komailla opiskeluun yhdistyvät käyttötavat liittyvät useammin tietokonevälitteiseen kes-kinäisviestintään kuin tietokonevälitteiseen joukkoviestintään. Voidaan siis katsoa, että muut kuin tekniikkalähtöiset tekijät vaikuttavat tietokonevälitteiseen keskinäisviestintään voimakkaammin kuin tietokonevälitteiseen joukkoviestintään.
Aineistona tutkimuksessa ovat kahdentoista kiinalaisen tutkinto-opiskelijan teemahaastattelut. Haastatteluaineiston jäsentämiseen käytän sisällönanalyysiä. Jaottelen tietokonevälittei-sen viestinnän keskinäis- ja joukkoviestintään, minkä pohjalta tarkastelen sitä kolmesta läh-tökohdasta. Nämä ovat ajankäytön, viestintäsovelluksen ja viestintäsovelluksen valinnan lähtökohdat. Kaikki haastatellut opiskelijat osoittautuivat aktiivisiksi tietokonevälitteisen viestinnän käyttäjiksi. Aineistosta nousi esiin kaksitoista kiinalaiseen kulttuuriin ja samoin kaksitoista ulkomailla opiskeluun yhdistyvää käyttötapaa.
Kiinalainen kulttuuri ilmeni käyttötavoissa kotimaan sosiaalisen lähiverkoston, erityisesti omien vanhempien tärkeytenä sekä kiinalaisen yhteiskunnallisen viestintäpolitiikan ja kii-nan kielen vaikutuksina. Ulkomailla opiskeluun yhdistyvissä käyttötavoissa korostuivat muun muassa uuteen kulttuuriin sopeutumisen prosessi, aikaeron vaikutukset sekä korkea opiskelumotivaatio. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että kiinalaiseen kulttuuriin ja ul-komailla opiskeluun yhdistyvät käyttötavat liittyvät useammin tietokonevälitteiseen kes-kinäisviestintään kuin tietokonevälitteiseen joukkoviestintään. Voidaan siis katsoa, että muut kuin tekniikkalähtöiset tekijät vaikuttavat tietokonevälitteiseen keskinäisviestintään voimakkaammin kuin tietokonevälitteiseen joukkoviestintään.