Teknisen tukkuliikkeen asema ja mahdollisuudet suuren ja keskisuuren teollisuuden MRO –hankinnoissa
Lehtinen, Juhani (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää teknisen tukkuliikkeen asemaa ja mahdollisuuksia teollisuuden kunnossapidon hankinnoissa. Tutkimusongelmaksi muotoutuikin suomalaisen suuren ja keskisuuren teollisuuden MRO (=Maintenance, Repair and Operations)
–hankintojen selvittäminen. Tarkoituksena oli tutkia hankintojen suuruutta, teollisuuden suurimpia tavarantoimittajia sekä selvittää, minkälaisista uusista palvelukonsepteista ja
-tavoista teollisuudessa ollaan kiinnostuneita. Edellä mainittujen asioiden selvittyä pyritään teknisen tukkuliikkeen, Elektroskandia Oy:n toimintaa kehittämään teollisuuden toivomaan suuntaan. Näin pyritään parantamaan tukkuliikkeen asiakaspalvelua ja palvelukykyä teollisuuden kunnossapitotarvikkeiden markkinoilla sekä saamaan etumatkaa kilpailijoihin. Kunnossapidon hankintoja ei ole tutkittu juurikaan tätä ennen, joten suuri osa tiedosta on jossain määrin uutta.
Tutkielmassa käydään läpi seuraavia teoriaosa-alueita: teollisuuden kunnossapito, hankintatoimi sekä teknisen tukkukaupan toiminta. Myös esimerkiksi asiakaspalvelun merkitystä sekä sähköistä hankintaa käydään läpi jonkin verran.
Tutkimuksen case -osuus keskittyy sekä Elektroskandia Oy:n myyjille että teollisuusyrityksille tehtyyn kyselyyn. Pääteemana on kuitenkin 40 teollisuusyritykselle tehdyt haastattelut sekä niiden analysointi. Osiossa kuvataan tutkimuksen eteneminen ja siitä saadut empiiriset tulokset sekä perustellaan, miksi tiettyihin toimenpiteisiin olisi syytä ryhtyä.
–hankintojen selvittäminen. Tarkoituksena oli tutkia hankintojen suuruutta, teollisuuden suurimpia tavarantoimittajia sekä selvittää, minkälaisista uusista palvelukonsepteista ja
-tavoista teollisuudessa ollaan kiinnostuneita. Edellä mainittujen asioiden selvittyä pyritään teknisen tukkuliikkeen, Elektroskandia Oy:n toimintaa kehittämään teollisuuden toivomaan suuntaan. Näin pyritään parantamaan tukkuliikkeen asiakaspalvelua ja palvelukykyä teollisuuden kunnossapitotarvikkeiden markkinoilla sekä saamaan etumatkaa kilpailijoihin. Kunnossapidon hankintoja ei ole tutkittu juurikaan tätä ennen, joten suuri osa tiedosta on jossain määrin uutta.
Tutkielmassa käydään läpi seuraavia teoriaosa-alueita: teollisuuden kunnossapito, hankintatoimi sekä teknisen tukkukaupan toiminta. Myös esimerkiksi asiakaspalvelun merkitystä sekä sähköistä hankintaa käydään läpi jonkin verran.
Tutkimuksen case -osuus keskittyy sekä Elektroskandia Oy:n myyjille että teollisuusyrityksille tehtyyn kyselyyn. Pääteemana on kuitenkin 40 teollisuusyritykselle tehdyt haastattelut sekä niiden analysointi. Osiossa kuvataan tutkimuksen eteneminen ja siitä saadut empiiriset tulokset sekä perustellaan, miksi tiettyihin toimenpiteisiin olisi syytä ryhtyä.