Palvelusopimusprosessin kehittäminen
Lehtinen, Jaakko (2008)
Lehtinen, Jaakko
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää YIT Kiinteistötekniikka Oy:n huoltoliiketoiminnasta vastaavien yksiköiden toimintatapoja, sekä esittää mahdollisia kehitysehdotuksia toiminnan tehostamiseksi. Huoltoliiketoiminnalla käsitetään tässä tilanteessa YIT Kiin-teistötekniikka Oy:n ja sen asiakkaan välille syntynyttä palvelusopimusta eli huoltoso-pimusta, joka takaa asiakkaan kiinteistön teknisten järjestelmien ennakkohuollon. Palvelusopimusprosessin kehittäminen jaettiin kolmeen eri alaprosessiin: tarjous-, sopi-mus-, tuotantoprosessiin. Näiden kolmen vaiheen toimintatapojen sisäisellä yhtenäistämisellä ja kehittämisellä on tavoitteena saavuttaa lisäarvoa, josta hyötyy viime kädessä myös palvelun tilaaja eli asiakas.
Aineisto nykytilan kartoitukseen hankittiin keskustelemalla ja haastattelemalla eri toi-mihenkilöitä yrityksen sisältä. Tutkimuksen pääasiallisena aineistona toimi kuitenkin YIT Kiinteistötekniikka Oy:n 19 yksikköön lähetetty sähköinen kyselomake, jonka avulla kartoitettiin yksiköiden tämän hetkistä toimintatapaa, toiminnan eroavaisuuksia ja tulevaisuuden näkymiä.
Työn teoriaosuudessa perehdytään lyhyesti yritysten liiketoimintaprosesseihin ja niiden kehittämismalliin. Lisäksi selvitetään palveluyritykseen liittyviä vallitsevia käsityksiä, sekä palvelusopimuksen syntymisen vaiheita. Huoltosopimusten kannalta havainnollis-tetaan kiinteistön ylläpitoon liittyviä käsitteitä, sekä huoltosopimusehtojen osuutta so-pimusten syntymisessä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että kyseisten 19 yksiköiden toimintatavat eroavat toisistaan huomattavasti, sillä yhtä yhtenevää linjaa ei ole havaittavissa. YIT Kiin-teistötekniikka Oy:n tulisi yhtenäistää sisäisiä toimintatapojaan, ja myös mahdollistaa yksiköiden tiiviimpi yhteistyö tietoa ja kokemuksia jakamalla.
Aineisto nykytilan kartoitukseen hankittiin keskustelemalla ja haastattelemalla eri toi-mihenkilöitä yrityksen sisältä. Tutkimuksen pääasiallisena aineistona toimi kuitenkin YIT Kiinteistötekniikka Oy:n 19 yksikköön lähetetty sähköinen kyselomake, jonka avulla kartoitettiin yksiköiden tämän hetkistä toimintatapaa, toiminnan eroavaisuuksia ja tulevaisuuden näkymiä.
Työn teoriaosuudessa perehdytään lyhyesti yritysten liiketoimintaprosesseihin ja niiden kehittämismalliin. Lisäksi selvitetään palveluyritykseen liittyviä vallitsevia käsityksiä, sekä palvelusopimuksen syntymisen vaiheita. Huoltosopimusten kannalta havainnollis-tetaan kiinteistön ylläpitoon liittyviä käsitteitä, sekä huoltosopimusehtojen osuutta so-pimusten syntymisessä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että kyseisten 19 yksiköiden toimintatavat eroavat toisistaan huomattavasti, sillä yhtä yhtenevää linjaa ei ole havaittavissa. YIT Kiin-teistötekniikka Oy:n tulisi yhtenäistää sisäisiä toimintatapojaan, ja myös mahdollistaa yksiköiden tiiviimpi yhteistyö tietoa ja kokemuksia jakamalla.