Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tekoäly tietokonepeleissä. Tapaus: shakki

Lehtimäki, Mika (2005)

 

Aineistoon ei liity tiedostoja.


Lehtimäki, Mika
2005
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuskohteena on tekoäly tietokonepeleissä. Tavoitteena on selvittää, kuinka tietokoneella toteutetaan monimutkaisiakin päättelytehtäviä. Työ rajataan käsittämään perinteiset lautapelit ja niistä tarkemmin tutkitaan shakkipeliä. Työhön kuuluu myös toteuttaa shakkipeli jollakin ohjelmointikielellä.

Työssä perehdytään tekoälyn teoriaan, sen määritelmiin ja ongelmiin, joita tekoälyä käyttävät ohjelmat ratkovat. Lisäksi tutustutaan shakkipelissä esiin tuleviin ongelmiin ja niiden ratkaisutapoihin.

Shakki on tietokoneelle hyvin vaativa peli. Monien erilaisten nappuloiden ja mahdollisten siirtojen suuren lukumäärän takia ohjelma joutuu käsittelemään suuria määriä tietoja. Tämän vuoksi algoritmien tehokkuus ja tietorakenteiden suunnittelu asettaa erityisiä vaatimuksia. Sopivilla menetelmillä saadaan tutkittavaa siirtoavaruutta pienennettyä murto-osaan alkuperäisestä. Ohjelmointikielenä tulkkaavat kielet, kuten Java, eivät ole parhaita mahdollisia.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6298]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste