Balanced scorecardin kehittäminen pk-yrityksen käyttöön: Case-tutkimus valaisintukkukauppa
Lehtimäki, Jari (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on kehittää Balanced scorecard -järjestelmä case-yritykseen. Tutkielman tavoitteena on tämän lisäksi tutkia soveltuuko PMQ -menetelmä yrityksen suorituskykymittariston luomiseen. Mittariston luomisen lähtökohtana on, että järjestelmä on osa strategista johtamista ja tukee sitä. Järjestelmä on helppokäyttöinen, kevyt ylläpitää, yksinkertainen ja se ottaa huomioon yrityksen erityisvaatimukset.
Tutkimus suoritettiin käyttämällä konstruktiivisen tutkimuksen metodia. Tutkimuksen case-yrityksenä oli valaisintukkukaupan pk-yritys. Tutkimuksen empiriaosassa selvitettiin yrityksen tavoitteet, strategiat, kriittiset tekijät ja nykyinen mittausjärjestelmä. Kehitysalueita ja suoritustekijöitä tutkittiin kyselyissä, haastatteluissa ja osallistuvalla havainnoinnilla. Näiden menetelmien avulla rakennettiin suorituskyvyn mittausjärjestelmä.
PMQ -menetelmä todettiin suhteellisen hyväksi työkaluksi mittariston kehittelyn pohjana. Kyselymallia tulisi kuitenkin kehittää mallin mukai-seksi ottaen huomioon eri dimensiot. Case-yrityksessä oli vaikeutena johdon sitoutuminen johtuen yrityksen joint venture -tyyppisestä omistus-pohjasta. Tutkimuksen tuloksia verrattiin aikaisempiin tutkimustuloksiin Balanced scorecardista ja suorituskyvyn mittareista. Tutkimuksen tulokset olivat suhteellisen symmetriset aikaisempien tutkimustulosten kanssa.
Tutkimus suoritettiin käyttämällä konstruktiivisen tutkimuksen metodia. Tutkimuksen case-yrityksenä oli valaisintukkukaupan pk-yritys. Tutkimuksen empiriaosassa selvitettiin yrityksen tavoitteet, strategiat, kriittiset tekijät ja nykyinen mittausjärjestelmä. Kehitysalueita ja suoritustekijöitä tutkittiin kyselyissä, haastatteluissa ja osallistuvalla havainnoinnilla. Näiden menetelmien avulla rakennettiin suorituskyvyn mittausjärjestelmä.
PMQ -menetelmä todettiin suhteellisen hyväksi työkaluksi mittariston kehittelyn pohjana. Kyselymallia tulisi kuitenkin kehittää mallin mukai-seksi ottaen huomioon eri dimensiot. Case-yrityksessä oli vaikeutena johdon sitoutuminen johtuen yrityksen joint venture -tyyppisestä omistus-pohjasta. Tutkimuksen tuloksia verrattiin aikaisempiin tutkimustuloksiin Balanced scorecardista ja suorituskyvyn mittareista. Tutkimuksen tulokset olivat suhteellisen symmetriset aikaisempien tutkimustulosten kanssa.