Toimitusajan kehittämisen tarpeen, mahdollisuuksien ja vaikutusten selvittäminen ABB Oy Distribution Automationille
Lauttamus, Janne (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimus on tehty ABB Oy Distribution Automationin halusta selvittää loppuasiakkaiden tarpeita ja näkemyksiä. Koska yrityksellä ei aiemmin ollut tarkkaa tietoa siitä, mitä loppuasiakkaiden tarpeet ja kokemukset kokonaistoimitusaikaan liittyen olivat ja mistä ne johtuivat, tutkimuksen kontribuutioarvo muodostui erittäin suureksi.
Tutkimuksen onnistumisen takaamiseksi kohdeyrityksen nykytila analysoitiin huolellisesti ennen tutkimuksen aloittamista. Tutkimus suoritettiin kyselynä suurimmille loppuasiakkaille maailmanlaajuisesti. Menetelminä käytettiin AHP-menetelmää, jolla selvitettiin kriittisten kilpailutekijöiden tärkeyttä, sekä avoimia kysymyksiä, joilla saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin ja –ongelmiin.
Eri menetelmillä saadut tulokset tukivat toisiaan erittäin hyvin. Tuloksista kävi ilmi, että välitöntä tarvetta toimitusajan kehittämiseen kohdeyrityksen sisällä ei ole, sillä nykyinen toimitusaika ja siinä ilmenneet ongelmat eivät vaikuta asiakasuskollisuuteen. Sen sijaan tutkimuksessa annetaan kehittämisehdotuksia, joilla kohdeyritys voi vaikuttaa toimitusketjun kokonaistoimitusaikaan. Tutkimustulokset ja tutkimuksen konstruktio muodostuivat erittäin luotettaviksi. Niinpä tutkimuksen tieteellinen uutuusarvo menetelmien osalta on merkittävä.
Työnjako tutkielmassa on sen mukainen, mitä tutkijoiden osaaminen edellyttää. Esimerkiksi Kyllönen tutki mm. AHP-menetelmällä kriittisiä kilpailutekijöitä sekä aikatekijöiden tärkeyttä, ja Lauttamus käytti avoimia kysymyksiä tutkiessaan toimitusajan lyhentämisen tarvetta. Kaikki esitetyt ideat ja ajatukset ovat molempien osapuolen hyväksymät
Tutkimuksen onnistumisen takaamiseksi kohdeyrityksen nykytila analysoitiin huolellisesti ennen tutkimuksen aloittamista. Tutkimus suoritettiin kyselynä suurimmille loppuasiakkaille maailmanlaajuisesti. Menetelminä käytettiin AHP-menetelmää, jolla selvitettiin kriittisten kilpailutekijöiden tärkeyttä, sekä avoimia kysymyksiä, joilla saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin ja –ongelmiin.
Eri menetelmillä saadut tulokset tukivat toisiaan erittäin hyvin. Tuloksista kävi ilmi, että välitöntä tarvetta toimitusajan kehittämiseen kohdeyrityksen sisällä ei ole, sillä nykyinen toimitusaika ja siinä ilmenneet ongelmat eivät vaikuta asiakasuskollisuuteen. Sen sijaan tutkimuksessa annetaan kehittämisehdotuksia, joilla kohdeyritys voi vaikuttaa toimitusketjun kokonaistoimitusaikaan. Tutkimustulokset ja tutkimuksen konstruktio muodostuivat erittäin luotettaviksi. Niinpä tutkimuksen tieteellinen uutuusarvo menetelmien osalta on merkittävä.
Työnjako tutkielmassa on sen mukainen, mitä tutkijoiden osaaminen edellyttää. Esimerkiksi Kyllönen tutki mm. AHP-menetelmällä kriittisiä kilpailutekijöitä sekä aikatekijöiden tärkeyttä, ja Lauttamus käytti avoimia kysymyksiä tutkiessaan toimitusajan lyhentämisen tarvetta. Kaikki esitetyt ideat ja ajatukset ovat molempien osapuolen hyväksymät