Vokabellernstrategien von A1- und A2-Deutschlernern – eine Fallstudie
Latvala, Jenna (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään A1- ja A2-saksan opiskelijoiden sanojen opettelustrategioita. Lähtökohta tutkimukselle on autonomiseen oppimiseen kannustava kieltenopetus. Tällaisessa opetuksessa oppilaille tulisi antaa tiedot ja taidot omatoimiseen sanojen opetteluun erilaisten oppimisstrategioiden perusteella.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia oppimisstrategioita saksan opiskelijat käyttävät opetellessaan uusia sanoja. Tämän lisäksi tavoitteena on kartoittaa opiskelijoiden suhtautumista saksan sanojen opetteluun. Edellisten tavoitteiden lisäksi tutkimus hakee vastauksia siihen, kuinka usein opiskelijat kertaavat sanoja ennen sanakoetta ja käsitelläänkö oppimisstrategioita opiskelijoiden mielestä tarpeeksi kieltenopetuksessa. Haastatteluaineisto koostuu 23 A1- ja A2-saksan opiskelijasta Turun Puolalanmäen lukiosta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja vastaukset kerättiin opiskelijoilta teemahaastattelujen muodossa.
Osoittautui, että suurin osa opiskelijoista opettelee uusia sanoja kirjoittamalla ne paperille tai mobiilipohjaiseen sanasovellukseen sekä lukemalla kappaleen sanastoa useaan otteeseen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että mobiilisovellus on hyvinkin suosittu keino opiskelijoiden keskuudessa opetella uusia sanoja. Edellä mainittujen strategioiden lisäksi oppilaat mainitsivat haastatteluissa 18 muuta oppimisstrategiaa. Opiskelijoiden suhtautuminen sanojen opetteluun on melko negatiivista. Haastatteluissa kävi ilmi, että sanojen opettelu koetaan usein pitkästyttäväksi ja inhottavaksi. Saksa itsessään koettiin kuitenkin hyödylliseksi kieleksi. Suurin osa opiskelijoista opettelee sanat vasta edellisiltana ennen sanakoetta. Syyksi tähän koettiin ajan puute. Vain muutama opiskelija luki sanoja useampana päivänä. Opiskelijoiden mielestä oppimisstrategioita ei oteta esille tarpeeksi usein ainakaan nykyisessä kieltenopetuksessa. Niitä on tosin käyty läpi yläasteella aikaisempien opettajien toimesta. Kaikesta huolimatta usea opiskelija ilmoitti haluavansa tutustua uusiin oppimisstrategioihin, joita voisi hyödyntää sanojen opettelussa jatkossa.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia oppimisstrategioita saksan opiskelijat käyttävät opetellessaan uusia sanoja. Tämän lisäksi tavoitteena on kartoittaa opiskelijoiden suhtautumista saksan sanojen opetteluun. Edellisten tavoitteiden lisäksi tutkimus hakee vastauksia siihen, kuinka usein opiskelijat kertaavat sanoja ennen sanakoetta ja käsitelläänkö oppimisstrategioita opiskelijoiden mielestä tarpeeksi kieltenopetuksessa. Haastatteluaineisto koostuu 23 A1- ja A2-saksan opiskelijasta Turun Puolalanmäen lukiosta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja vastaukset kerättiin opiskelijoilta teemahaastattelujen muodossa.
Osoittautui, että suurin osa opiskelijoista opettelee uusia sanoja kirjoittamalla ne paperille tai mobiilipohjaiseen sanasovellukseen sekä lukemalla kappaleen sanastoa useaan otteeseen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että mobiilisovellus on hyvinkin suosittu keino opiskelijoiden keskuudessa opetella uusia sanoja. Edellä mainittujen strategioiden lisäksi oppilaat mainitsivat haastatteluissa 18 muuta oppimisstrategiaa. Opiskelijoiden suhtautuminen sanojen opetteluun on melko negatiivista. Haastatteluissa kävi ilmi, että sanojen opettelu koetaan usein pitkästyttäväksi ja inhottavaksi. Saksa itsessään koettiin kuitenkin hyödylliseksi kieleksi. Suurin osa opiskelijoista opettelee sanat vasta edellisiltana ennen sanakoetta. Syyksi tähän koettiin ajan puute. Vain muutama opiskelija luki sanoja useampana päivänä. Opiskelijoiden mielestä oppimisstrategioita ei oteta esille tarpeeksi usein ainakaan nykyisessä kieltenopetuksessa. Niitä on tosin käyty läpi yläasteella aikaisempien opettajien toimesta. Kaikesta huolimatta usea opiskelija ilmoitti haluavansa tutustua uusiin oppimisstrategioihin, joita voisi hyödyntää sanojen opettelussa jatkossa.