Strateginen johtaminen ja tuloksellisuuden arviointi: Case Nokian kaupunki, kasvatus- ja opetustoimi
Latva, Tarja (2008)
Latva, Tarja
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman taustana käsitellään lainsäädännöstä johtuvia muutoksia joiden perusteella kuntien on mahdollista tehdä hallinnollisia muutoksia lakisääteisten palveluiden järjestämisessä. Sosiaalihuoltolakiin tehdyn muutoksen johdosta kunnat ovat saaneet elokuusta 2003 itse päättää, minkä toimielimen hoidettavaksi kunnassa annetaan lasten päivähoito, kotihoito ja yksityisen tuen hallinto. Nokian kaupunginvaltuusto päätti 1.11.2004, että vuoden 2006 alusta päivähoito siirtyy sosiaalikeskuksesta tulevaan kasvatus – ja opetuskeskukseen.
Tutkimusongelmana oli selvittää, onko kasvatus- ja opetustoimen hallinnon yhdistäminen Nokian kaupungissa ollut tuloksellista, kun tuloksia arvioidaan käyttäen apuna tasapainoisen mittariston tarkastelunäkökulmia. Lisäksi selvitetään esimiesten ja luottamushenkilöiden strategisen johtamisen valmiuksia.
Teoreettinen pohja tutkimukselle rakennetaan strategian ja strategisen johtamisen käsittelyllä sekä kuvaamalla Balanced Scorecardia, BSC eli tasapainoista mittaristoa strategisena johtamisjärjestelmänä ja tuloksellisuuden arviointimenetelmänä.
Empiirinen tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja vastausta tutkimusongelmaan selvitetään puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä.
Tutkimus osoitti, että Nokian kaupungin kasvatus – ja opetustoimen hallinnon yhdistäminen on ollut tuloksellista, kun tuloksia arvioitiin käyttäen apuna tasapainoisen mittariston tarkastelunäkökulmia. Tutkimus osoitti lisäksi, että strateginen johtaminen on Nokian kaupungin kasvatus – ja opetustoimessa keskeinen kehittämistä tarvitseva alue.
Tutkimusongelmana oli selvittää, onko kasvatus- ja opetustoimen hallinnon yhdistäminen Nokian kaupungissa ollut tuloksellista, kun tuloksia arvioidaan käyttäen apuna tasapainoisen mittariston tarkastelunäkökulmia. Lisäksi selvitetään esimiesten ja luottamushenkilöiden strategisen johtamisen valmiuksia.
Teoreettinen pohja tutkimukselle rakennetaan strategian ja strategisen johtamisen käsittelyllä sekä kuvaamalla Balanced Scorecardia, BSC eli tasapainoista mittaristoa strategisena johtamisjärjestelmänä ja tuloksellisuuden arviointimenetelmänä.
Empiirinen tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja vastausta tutkimusongelmaan selvitetään puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä.
Tutkimus osoitti, että Nokian kaupungin kasvatus – ja opetustoimen hallinnon yhdistäminen on ollut tuloksellista, kun tuloksia arvioitiin käyttäen apuna tasapainoisen mittariston tarkastelunäkökulmia. Tutkimus osoitti lisäksi, että strateginen johtaminen on Nokian kaupungin kasvatus – ja opetustoimessa keskeinen kehittämistä tarvitseva alue.