Kanta-asiakaskorttien hyödyntämisen eri tavat
Larimo, Leena (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää kuinka kuluttajat hyödyntävät eri kaupparyhmien tarjoamia kanta-asiakaskortteja. Tarkoituksena oli muodostaa Plussa-, S-etu-, ja Ykkösbonus –korteille niiden käyttöprofiilit. Ensimmäisenä tavoitteena oli tutkia Keskon, Tradekan ja S -ryhmän kanta-asiakasohjelmia ja löytää mahdolliset erot ohjelmien välillä. Teoriaosassa saatiin selville, että kaikki kolme kanta-asiakaskohjelmaa ovat sisällöltään melko samanlaisia, ohjelmat pyrkivät sitouttamaan kuluttajia tarjoamalla taloudellisia hyötyjä.
Toisena tavoitteena oli tutkia kuluttajien ostokäyttäytymistä päivittäistavarakaupassa, millä perusteilla kuluttajat myymälät valitsevat ja onko kanta-asiakaskorteilla vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Päivittäisten ostosten yhteydessä kuluttajien todettiin käyttävän yksinkertaistavia päätössääntöjä, valintataktiikoita, jotka helpottavat jokapäiväisten ostosten tekemistä. Tutkimuksen empiriaosa tehtiin haastattelemalla 18:aa kuluttajaa, jotka omistivat jokainen vähintään yhden kanta-asiakaskortin. Tutkimuksessa saatiin selville, että kanta-asiakaskorteilla on ainakin osittainen vaikutus ostokäyttäytymiseen suurimmalle osalle kuluttajista. Kanta-asiakaskorteilla näyttäisi olevan vaikutus ostopaikanvalintaan erityisesti ruokakaupan ulkopuolisten välttämättömyys- hyödykkeiden, kuten bensiinin, valinnassa.
Kolmantena tavoitteena oli vertailla tutkimuksen antamien tietojen pohjalta Keskon, Tradekan ja S –ryhmän kanta-asiakaskorttien käyttöä ja kuinka sitoutuneita kuluttajat ovat eri kortteihin. Tutkimuksen mukaan kuluttajat hyödyntävät kaikkia kolmea kanta-asiakaskorttia, mutta kaikkein sitoutuneimpia kuluttajat ovat S-etukortin hyödyntämiseen. Vähiten tärkeimmäksi kanta-asiakaskortiksi kuluttajat kokevat Ykkösbonus –kortin ja Plussa –korttia kuluttajat hyödyntävät pääsääntöisesti erilaisten tarjousten yhteydessä.
Toisena tavoitteena oli tutkia kuluttajien ostokäyttäytymistä päivittäistavarakaupassa, millä perusteilla kuluttajat myymälät valitsevat ja onko kanta-asiakaskorteilla vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Päivittäisten ostosten yhteydessä kuluttajien todettiin käyttävän yksinkertaistavia päätössääntöjä, valintataktiikoita, jotka helpottavat jokapäiväisten ostosten tekemistä. Tutkimuksen empiriaosa tehtiin haastattelemalla 18:aa kuluttajaa, jotka omistivat jokainen vähintään yhden kanta-asiakaskortin. Tutkimuksessa saatiin selville, että kanta-asiakaskorteilla on ainakin osittainen vaikutus ostokäyttäytymiseen suurimmalle osalle kuluttajista. Kanta-asiakaskorteilla näyttäisi olevan vaikutus ostopaikanvalintaan erityisesti ruokakaupan ulkopuolisten välttämättömyys- hyödykkeiden, kuten bensiinin, valinnassa.
Kolmantena tavoitteena oli vertailla tutkimuksen antamien tietojen pohjalta Keskon, Tradekan ja S –ryhmän kanta-asiakaskorttien käyttöä ja kuinka sitoutuneita kuluttajat ovat eri kortteihin. Tutkimuksen mukaan kuluttajat hyödyntävät kaikkia kolmea kanta-asiakaskorttia, mutta kaikkein sitoutuneimpia kuluttajat ovat S-etukortin hyödyntämiseen. Vähiten tärkeimmäksi kanta-asiakaskortiksi kuluttajat kokevat Ykkösbonus –kortin ja Plussa –korttia kuluttajat hyödyntävät pääsääntöisesti erilaisten tarjousten yhteydessä.