Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajatuutoroinnin toimintamallin kehittäminen tietotekniikan oppiaineeseen Vaasan yliopistossa

Lappalainen, Laura (2013)

 
Tweet Vie viite Refworksiin
 
Katso/Avaa
osuva_5188.pdf (421.8Kb)
Lataukset: 


Lappalainen, Laura
2013
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Opettajatuutorointi on ohjausmuoto, jossa opetushenkilökunnan jäsen ohjaa opiskelijoita joko henkilökohtaisesti tai ryhmissä. Opettajatuutoroinnin avulla pyritään tukemaan opiskelijoiden itseohjautuvuutta sekä heidän sitoutumistaan tiedeyhteisöön. Opettajatuutoroinnin tavoitteena on tehdä opiskelusta mahdollisimman sujuvaa ja auttaa opiskelijaa valmistumaan oman alansa ammattitaitoiseksi asiantuntijaksi tavoiteajassa.

Tutkielman tavoitteena on muodostaa Vaasan yliopiston tietotekniikan oppiaineen opettajatuutoroinnille toimintamalli, joka parhaalla mahdollisella tavalla vastaa sovellusalueen tarpeisiin ja tavoitteisiin. Tutkielmassa tarkastellaan korkeakoulujen ohjaustarpeita sekä yleisesti että erityisesti tietotekniikan alalla, ja näistä tarpeista johdetaan yleiset tavoitteet opettajatuutoroinnille ohjausmuotona.

Yleisiä tavoitteita tarkennetaan erityisesti Vaasan yliopiston tietotekniikan oppiaineeseen soveltuviksi tarkastelemalla opettajatuutoroinnin toimintaympäristöä ja tietotekniikan tutkintojen erityispiirteitä. Lisäksi selvitetään tietotekniikan opiskelijoiden opintojen etenemistä ja opintojen keskeytyksiä. Näitä tietoja täydennetään teemahaastatteluilla, joissa haastatellaan opintoasioiden ja oppiaineen henkilökuntaa sekä opiskelijoita.

Näiden selvitysten perusteella sovelluskohteen opettajatuutoroinnille muodostetaan tavoitteet, ja tavoitteiden pohjalta määritellään tuutorin tehtävät. Lisäksi tarkastellaan opettajatuutorointiin parhaiten soveltuvia ohjausmuotoja sekä tuutorointia opintopolun eri vaiheissa. Sovelluskohteen opettajatuutoroinnille muodostetaan vuosikello ohjaamaan tuutorin työskentelyä.

Tutkielman tulosten perusteella opettajatuutoroinnin keskeisin tavoite sovelluskohteessa on tukea opintojen suunnitelmallista etenemistä ja vähentää keskeytyksiä. Opettajatuutorin päätehtävä on antaa omaan oppiaineeseensa liittyvää ohjausta. Opettajatuutoroinnin toimintamallia tulee jatkossa kehittää toiminnasta saatujen kokemusten sekä opetta-jatuutoroinnin mittareiden tulosten perusteella.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [5331]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste