Opettajatuutoroinnin toimintamallin kehittäminen tietotekniikan oppiaineeseen Vaasan yliopistossa
Lappalainen, Laura (2013)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Opettajatuutorointi on ohjausmuoto, jossa opetushenkilökunnan jäsen ohjaa opiskelijoita joko henkilökohtaisesti tai ryhmissä. Opettajatuutoroinnin avulla pyritään tukemaan opiskelijoiden itseohjautuvuutta sekä heidän sitoutumistaan tiedeyhteisöön. Opettajatuutoroinnin tavoitteena on tehdä opiskelusta mahdollisimman sujuvaa ja auttaa opiskelijaa valmistumaan oman alansa ammattitaitoiseksi asiantuntijaksi tavoiteajassa.
Tutkielman tavoitteena on muodostaa Vaasan yliopiston tietotekniikan oppiaineen opettajatuutoroinnille toimintamalli, joka parhaalla mahdollisella tavalla vastaa sovellusalueen tarpeisiin ja tavoitteisiin. Tutkielmassa tarkastellaan korkeakoulujen ohjaustarpeita sekä yleisesti että erityisesti tietotekniikan alalla, ja näistä tarpeista johdetaan yleiset tavoitteet opettajatuutoroinnille ohjausmuotona.
Yleisiä tavoitteita tarkennetaan erityisesti Vaasan yliopiston tietotekniikan oppiaineeseen soveltuviksi tarkastelemalla opettajatuutoroinnin toimintaympäristöä ja tietotekniikan tutkintojen erityispiirteitä. Lisäksi selvitetään tietotekniikan opiskelijoiden opintojen etenemistä ja opintojen keskeytyksiä. Näitä tietoja täydennetään teemahaastatteluilla, joissa haastatellaan opintoasioiden ja oppiaineen henkilökuntaa sekä opiskelijoita.
Näiden selvitysten perusteella sovelluskohteen opettajatuutoroinnille muodostetaan tavoitteet, ja tavoitteiden pohjalta määritellään tuutorin tehtävät. Lisäksi tarkastellaan opettajatuutorointiin parhaiten soveltuvia ohjausmuotoja sekä tuutorointia opintopolun eri vaiheissa. Sovelluskohteen opettajatuutoroinnille muodostetaan vuosikello ohjaamaan tuutorin työskentelyä.
Tutkielman tulosten perusteella opettajatuutoroinnin keskeisin tavoite sovelluskohteessa on tukea opintojen suunnitelmallista etenemistä ja vähentää keskeytyksiä. Opettajatuutorin päätehtävä on antaa omaan oppiaineeseensa liittyvää ohjausta. Opettajatuutoroinnin toimintamallia tulee jatkossa kehittää toiminnasta saatujen kokemusten sekä opetta-jatuutoroinnin mittareiden tulosten perusteella.
Tutkielman tavoitteena on muodostaa Vaasan yliopiston tietotekniikan oppiaineen opettajatuutoroinnille toimintamalli, joka parhaalla mahdollisella tavalla vastaa sovellusalueen tarpeisiin ja tavoitteisiin. Tutkielmassa tarkastellaan korkeakoulujen ohjaustarpeita sekä yleisesti että erityisesti tietotekniikan alalla, ja näistä tarpeista johdetaan yleiset tavoitteet opettajatuutoroinnille ohjausmuotona.
Yleisiä tavoitteita tarkennetaan erityisesti Vaasan yliopiston tietotekniikan oppiaineeseen soveltuviksi tarkastelemalla opettajatuutoroinnin toimintaympäristöä ja tietotekniikan tutkintojen erityispiirteitä. Lisäksi selvitetään tietotekniikan opiskelijoiden opintojen etenemistä ja opintojen keskeytyksiä. Näitä tietoja täydennetään teemahaastatteluilla, joissa haastatellaan opintoasioiden ja oppiaineen henkilökuntaa sekä opiskelijoita.
Näiden selvitysten perusteella sovelluskohteen opettajatuutoroinnille muodostetaan tavoitteet, ja tavoitteiden pohjalta määritellään tuutorin tehtävät. Lisäksi tarkastellaan opettajatuutorointiin parhaiten soveltuvia ohjausmuotoja sekä tuutorointia opintopolun eri vaiheissa. Sovelluskohteen opettajatuutoroinnille muodostetaan vuosikello ohjaamaan tuutorin työskentelyä.
Tutkielman tulosten perusteella opettajatuutoroinnin keskeisin tavoite sovelluskohteessa on tukea opintojen suunnitelmallista etenemistä ja vähentää keskeytyksiä. Opettajatuutorin päätehtävä on antaa omaan oppiaineeseensa liittyvää ohjausta. Opettajatuutoroinnin toimintamallia tulee jatkossa kehittää toiminnasta saatujen kokemusten sekä opetta-jatuutoroinnin mittareiden tulosten perusteella.