Kokemuksia palkkakeskustelusta oikeudenmukaisuusteorioiden valossa. Tapaustutkimus rahoitusalan organisaatiossa.
Lamminen, Marinena (2014)
Lamminen, Marinena
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Viime vuosikymmenten aikana tapahtuneiden muutosten seurauksena suoriutumisen ja pätevyyden perusteella maksettavien palkkioiden käyttö on lisääntynyt työelämässä. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa työntekijän kokemasta oikeudenmukaisuudesta palkkausjärjestelmäkontekstissa. Tutkimuksessa pyritään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Minkälaisia kokemuksia työntekijällä on omasta palkkakeskustelusta? Mitkä tekijät palkkakeskustelussa ovat haastavia työntekijän oikeudenmukaisuuden kokemusten näkökulmasta? Mitkä tekijät edistävät oikeudenmukaisuuden kokemusta palkkakeskustelussa?
Tutkimus koostuu sekä teoriaosuudesta että empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa työntekijän kokema oikeudenmukaisuus sijoitetaan organisaation oikeudenmukaisuustutkimuksen kenttään. Aihetta tarkastellaan kirjallisuuden ja aiempien tutkimusten avulla. Tutkimuksen case-yrityksenä on Pohjola Pankki Oyj. Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa haastateltiin seitsemää Pohjola Pankki Oyj:n eri asiantuntijatehtävissä toimivaa työntekijää. Haastattelumuotona käytettiin puoli-strukturoitua teemahaastattelua.
Tulosten mukaan oikeudenmukaisuuden kokemuksen kannalta olennaista on, että työntekijä kokee saavansa omaa suoritustasoa ja osaamista vastaavaa palkkaa. On myös tärkeää, että palkitsemisprosessiin liittyviä menettelytapoja pidetään oikeudenmukaisina. Arviointi- ja palautekeskustelussa esimiehen ystävällinen ja työntekijää arvostava kohtelu sekä totuudenmukainen, avoin ja huolellisesti perusteltu palaute vahvistavat työntekijän kokemaa oikeudenmukaisuutta. Tutkimuksen tuloksissa epäoikeudenmukaisuuden kokemukset liittyvät palkkabudjettirajoitteisiin, työsuorituksen mittaamisen ja arvioinnin epätarkkuuteen sekä arviointipalautteen kommunikointiin. Oikeudenmukaisuus on moninainen ilmiö, joka liittyy erottamattomasti organisaation prosesseihin ja toimintaan. Tutkimuksen perusteella on mahdollista olettaa, että oikeudenmukaisuus voidaan nostaa organisaation voimavaraksi, jota arvioidaan ja johdetaan kuten muutakin organisaation toimintaa.
Tutkimus koostuu sekä teoriaosuudesta että empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa työntekijän kokema oikeudenmukaisuus sijoitetaan organisaation oikeudenmukaisuustutkimuksen kenttään. Aihetta tarkastellaan kirjallisuuden ja aiempien tutkimusten avulla. Tutkimuksen case-yrityksenä on Pohjola Pankki Oyj. Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa haastateltiin seitsemää Pohjola Pankki Oyj:n eri asiantuntijatehtävissä toimivaa työntekijää. Haastattelumuotona käytettiin puoli-strukturoitua teemahaastattelua.
Tulosten mukaan oikeudenmukaisuuden kokemuksen kannalta olennaista on, että työntekijä kokee saavansa omaa suoritustasoa ja osaamista vastaavaa palkkaa. On myös tärkeää, että palkitsemisprosessiin liittyviä menettelytapoja pidetään oikeudenmukaisina. Arviointi- ja palautekeskustelussa esimiehen ystävällinen ja työntekijää arvostava kohtelu sekä totuudenmukainen, avoin ja huolellisesti perusteltu palaute vahvistavat työntekijän kokemaa oikeudenmukaisuutta. Tutkimuksen tuloksissa epäoikeudenmukaisuuden kokemukset liittyvät palkkabudjettirajoitteisiin, työsuorituksen mittaamisen ja arvioinnin epätarkkuuteen sekä arviointipalautteen kommunikointiin. Oikeudenmukaisuus on moninainen ilmiö, joka liittyy erottamattomasti organisaation prosesseihin ja toimintaan. Tutkimuksen perusteella on mahdollista olettaa, että oikeudenmukaisuus voidaan nostaa organisaation voimavaraksi, jota arvioidaan ja johdetaan kuten muutakin organisaation toimintaa.