”Mä painan tosta ja meen ulos. Vauts” Leikki-ikäisen lapsen ja tietokonepelin välinen interaktio
Lammi, Miia (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää leikki-ikäisen lapsen ja tietokonepelin välisen vuorovaikutuksen eli interaktion onnistumiseen ja epäonnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Leikki-ikäisten lasten ja tietokonepelin välinen interaktio on lähes tutkimaton alue, vaikka leikki-iässä ihminen on ensimäistä kertaa kosketuksissa tietokoneiden kanssa. Tässä tutkimuksessa interaktiota tarkasteltiin systeemisestä näkökulmasta, jonka mukaan ihminen ja ympäristö muodostavat yhteisen kokonaisuuden. Näkökulma mahdollisti interaktion tutkimisen kokonaisvaltaisesti ja ajassa etenevänä prosessina. Kolmessa päiväkodissa havainnoitiin kuutta lasta, jotka pelasivat kahta digitaalista satu- ja tehtäväpeliä, Muumi- ja Olli ja Olivia – Ontto tammi -peliä. Havainnoinnin ja analysoinnin tueksi kehitettiin graafinen interaktion kuvausmenetelmä, jonka avulla interaktiotilanteet voidaan paikantaa tiettyyn pelitilanteeseen.
Tietokonepeli luo interaktiolle toiminnallisen ympäristön visuaalisten ja akustisten elementtien, eli eksistenttien, sekä erilaisten tapahtumien avulla. Taustalla vaikuttavat myös pelilliset elementit, kuten kilpailu, tavoite, säännöt ja haasteet. Lapsi suuntaa omaa toimintaansa tietokonepelissä tavoitteittensa mukaisesti, ja lapsen reaktiot kertovat, onko interaktio onnistunut. Tutkimuksesta kävi ilmi, että interaktion onnistumiseen vaikuttivat lasten mahdollisuudet toteuttaa tavoitteitaan, mielekäs tietokonepelin tavoite ja lapsille soveltuvat toiminnot. Tietokonepelin ymmärrettävyys, loogisuus ja viihdyttävyys sekä tietokonepelin haasteen ja lapsen taitojen välinen tasapaino vaikuttivat myös interaktion onnistumiseen. Interaktio oli erittäin tiivistä eli immersiivistä silloin, kun lapsi pyrki manipuloimalla tietokonepelin objekteja ratkaisemaan ongelman sekä tarinoiden ja ohjeiden seuraamisen aikana. Tutkimuksessa pystyttiin selvittämään laajasti ja järjestelmällisesti interaktioon vaikuttavia tekijöitä, ja luomaan kokonaiskuvaa interaktion onnistumisesta ja epäonnistumisesta.
Tietokonepeli luo interaktiolle toiminnallisen ympäristön visuaalisten ja akustisten elementtien, eli eksistenttien, sekä erilaisten tapahtumien avulla. Taustalla vaikuttavat myös pelilliset elementit, kuten kilpailu, tavoite, säännöt ja haasteet. Lapsi suuntaa omaa toimintaansa tietokonepelissä tavoitteittensa mukaisesti, ja lapsen reaktiot kertovat, onko interaktio onnistunut. Tutkimuksesta kävi ilmi, että interaktion onnistumiseen vaikuttivat lasten mahdollisuudet toteuttaa tavoitteitaan, mielekäs tietokonepelin tavoite ja lapsille soveltuvat toiminnot. Tietokonepelin ymmärrettävyys, loogisuus ja viihdyttävyys sekä tietokonepelin haasteen ja lapsen taitojen välinen tasapaino vaikuttivat myös interaktion onnistumiseen. Interaktio oli erittäin tiivistä eli immersiivistä silloin, kun lapsi pyrki manipuloimalla tietokonepelin objekteja ratkaisemaan ongelman sekä tarinoiden ja ohjeiden seuraamisen aikana. Tutkimuksessa pystyttiin selvittämään laajasti ja järjestelmällisesti interaktioon vaikuttavia tekijöitä, ja luomaan kokonaiskuvaa interaktion onnistumisesta ja epäonnistumisesta.