Kunnan imagon rakentaminen elinkeinopoliittisen strategian avulla: Tarkastelussa Vaasan kaupunki
Lammi, Janne (2008)
Lammi, Janne
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kuntien alati kiristyvä talous ja jatkuvasti kiihtyvä alueellinen kilpailu yrityksistä ja ihmisistä on nykyisellään kuntien suurimpia ongelmia. Näihin ongelmiin pyritään löytämään ratkaisuja elinkeinopoliittisten strategioiden avulla. Yhtenä tahallisena tai tahattomana strategioiden tuotoksena kunnalle kehittyy sen toimien myötä tietynlainen imago. Nykyään tuota imagoa pyritään rakentamaan tietoisesti ja imagon kehittymistä myös seurataan erilaisten imagotutkimusten avulla. Tutkimukseni tehtävänä on tutkia Vaasan kaupungin imagon rakentamista eri vuosikymmenillä tehtyjä elinkeinopoliittisia strategioita tarkastellen. Lopuksi vertaan näitä strategioita imagotutkimukseen, jossa Vaasa on osallisena. Pyrin löytämään vastauksen siihen, näyttääkö Vaasa muiden silmissä siltä, miltä se haluaisi näyttää, eli vastaako Vaasan imagotyö sen todellista imagoa.
Teoriaosuudessa tarkastelen alueellista kilpailua suhteellisen edun teorian näkökulmasta, sekä avaan käsitteet elinkeinopolitiikka, elinkeinopolitiikan strategia ja imago. Tutkimuksen aineistona käytän pääosin Vaasan elinkeinopoliittisia strategioita 1980-luvulta tähän päivään ha vuonna 2004 Taloustutkimus Oy:n tekemää kuntien imagotutkimusta, jossa Vaasa on ollut osallisena. Lopuksi vertailen Vaasan elinkeinopoliittisia strategioita ja imagotutkimuksen tuloksia keskenään ja vertailusta tekemilläni johtopäätöksillä koetan löytää vastauksen tutkimukseni tutkimusongelmaan.
Vaasa on johdonmukaisesti rakentanut tietynlaista imagoa menestyvästä ja dynaamisesta yrittäjäkaupungista 1980-luvulta lähtien. Imagotyö oli alussa varsin hataraa kehittyen kuitenkin määrätietoiseksi ponnisteluksi 2000-luvulle tultaessa. Vaasan imago muiden silmissä on pääosin positiivinen ja imagollisesti vahvinta leimaa antaakin juuri yrittäjyys. Vaasan imago ei ole kui-tenkaan aivan niin hyvä kuin se on visioinut sen olevan. Vaasa ei ole kyennyt viestittämään itsestään kyllin selkeää ja vahvaa kuvaa muille, vaan se nähdään imagollisesti pikemminkin keskinkertaisena kaupunkina. Vaasalla on kuitenkin potentiaalia imagonsa kehittämiseen, sillä sen imagotyö perustuu todellisiin, kaupungissa olemassa oleviin seikkoihin.
Teoriaosuudessa tarkastelen alueellista kilpailua suhteellisen edun teorian näkökulmasta, sekä avaan käsitteet elinkeinopolitiikka, elinkeinopolitiikan strategia ja imago. Tutkimuksen aineistona käytän pääosin Vaasan elinkeinopoliittisia strategioita 1980-luvulta tähän päivään ha vuonna 2004 Taloustutkimus Oy:n tekemää kuntien imagotutkimusta, jossa Vaasa on ollut osallisena. Lopuksi vertailen Vaasan elinkeinopoliittisia strategioita ja imagotutkimuksen tuloksia keskenään ja vertailusta tekemilläni johtopäätöksillä koetan löytää vastauksen tutkimukseni tutkimusongelmaan.
Vaasa on johdonmukaisesti rakentanut tietynlaista imagoa menestyvästä ja dynaamisesta yrittäjäkaupungista 1980-luvulta lähtien. Imagotyö oli alussa varsin hataraa kehittyen kuitenkin määrätietoiseksi ponnisteluksi 2000-luvulle tultaessa. Vaasan imago muiden silmissä on pääosin positiivinen ja imagollisesti vahvinta leimaa antaakin juuri yrittäjyys. Vaasan imago ei ole kui-tenkaan aivan niin hyvä kuin se on visioinut sen olevan. Vaasa ei ole kyennyt viestittämään itsestään kyllin selkeää ja vahvaa kuvaa muille, vaan se nähdään imagollisesti pikemminkin keskinkertaisena kaupunkina. Vaasalla on kuitenkin potentiaalia imagonsa kehittämiseen, sillä sen imagotyö perustuu todellisiin, kaupungissa olemassa oleviin seikkoihin.