Museokäynnin elämyksellisyys - Yhteistoiminnallisuudella lisäarvoa. Case K.H. Renlundin museo
Lamberg, Nora (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Museokenttä on joutunut kohtaamaan useita haasteita 2000-luvulla. Niukkenevat resurssit ja kilpailu ihmisten tunnekokemuksista vaativat muutoksia vanhoihin toimintamalleihin. Tämän tutkimuksen lähtökohtana on ajatus, että museon yksi tärkeimmistä tehtävistä on tarjota elämyksiä yleisölle, muokata syntyneitä kokemuksia ja herättää tunteita. Tutkimus pureutuu erityisesti siihen miten elämyksellisyyttä voi ryhtyä kehittämään yhteistoiminnallisuuden avulla, jolloin museo saa muilta organisaatioilta arvokkaita lisäresursseja käyttöönsä. Tutkimusongelma on tästä johdettuna seuraavanlainen: miten museoelämys voidaan toteuttaa yhteistoiminnallisuuden kautta ja mitä lisäarvoa tällä luodaan museovieraalle?
Tutkimuksen aihealueena ja ilmiönä ovat museokentän kohtaamat muutokset, asiakasarvon luominen, elämyksellisyys ja yhteistoiminnallisuus. Museovieraan asiakasarvo on moniulotteista ja sitä lähestytään asiakaskeskeisen näkökulman pohjalta. Elämyksellisyys koostuu mm. moniaistisuudesta, opetuksellisuudesta, viihteellisyydestä sekä fyysisestä ympäristöstä ja tässä tutkimuksessa sitä kehitetään yhteistoiminnallisuuden avulla. Yhteistoiminnallisuus tarkoittaa resurssien jakamista yhteiseen päämäärään pääsemiseksi. Tutkimuksen lopputulemana konstruoidaan pilotti elämyksellisestä palvelukokemuksesta hyödyntämällä elämyksellisyyden kirjallisuutta ja empiiristä aineistoa. Tutkimuksen empiiristä aineistoa varten suoritettiin teemahaastatteluita museokävijöille ja museon avainhenkilöille. Esiymmärrys kävijöistä ja ei-kävijöistä hankittiin puolestaan lomakehaastatteluiden avulla.
Empiirisen tutkimuksen tulokset osoittivat että, museoelämys koostuu mm. aistiärsykkeistä, opetuksellisuudesta, aitoudesta ja fyysisestä ulottuvuudesta. Museon yhteistoiminnallisuuden nykytila on hyvä ja sen pääajatuksina on tuoda museota lähemmäs ihmisiä sekä saada toisilta arvokkaita resursseja. Pilottiprojektissa yhdistyi hyvin elämyksen elementit; opetuksellisuus, viihteellisyys, osallistuminen ja esteettisyys, joiden uskotaan tuottavan lisäarvoa museovieraalle. Nämä neljä osaa tuotiin yleisön näkyville tekemällä neljä lyhyttä videota teoksista yhteistoiminnassa Mediakeskus LIMEn kanssa. Videot aukeavat QR-koodeilla.
Tutkimuksen aihealueena ja ilmiönä ovat museokentän kohtaamat muutokset, asiakasarvon luominen, elämyksellisyys ja yhteistoiminnallisuus. Museovieraan asiakasarvo on moniulotteista ja sitä lähestytään asiakaskeskeisen näkökulman pohjalta. Elämyksellisyys koostuu mm. moniaistisuudesta, opetuksellisuudesta, viihteellisyydestä sekä fyysisestä ympäristöstä ja tässä tutkimuksessa sitä kehitetään yhteistoiminnallisuuden avulla. Yhteistoiminnallisuus tarkoittaa resurssien jakamista yhteiseen päämäärään pääsemiseksi. Tutkimuksen lopputulemana konstruoidaan pilotti elämyksellisestä palvelukokemuksesta hyödyntämällä elämyksellisyyden kirjallisuutta ja empiiristä aineistoa. Tutkimuksen empiiristä aineistoa varten suoritettiin teemahaastatteluita museokävijöille ja museon avainhenkilöille. Esiymmärrys kävijöistä ja ei-kävijöistä hankittiin puolestaan lomakehaastatteluiden avulla.
Empiirisen tutkimuksen tulokset osoittivat että, museoelämys koostuu mm. aistiärsykkeistä, opetuksellisuudesta, aitoudesta ja fyysisestä ulottuvuudesta. Museon yhteistoiminnallisuuden nykytila on hyvä ja sen pääajatuksina on tuoda museota lähemmäs ihmisiä sekä saada toisilta arvokkaita resursseja. Pilottiprojektissa yhdistyi hyvin elämyksen elementit; opetuksellisuus, viihteellisyys, osallistuminen ja esteettisyys, joiden uskotaan tuottavan lisäarvoa museovieraalle. Nämä neljä osaa tuotiin yleisön näkyville tekemällä neljä lyhyttä videota teoksista yhteistoiminnassa Mediakeskus LIMEn kanssa. Videot aukeavat QR-koodeilla.