Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kansallisgallerioiden identiteetti strategiateksteissä. Strategiatekstien funktionaalinen siirtoanalyysi

Laitinen, Marianna (2016)

 
Katso/Avaa
osuva_6984.pdf (633.7Kb)
Lataukset: 


Laitinen, Marianna
2016
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista organisaatioidentiteettiä kansallisten taidemuseoiden strategiatekstit rakentavat. Tutkimuksessa keskityttiin viiden eri maan kansallisgalleriaan ja näiden julkisesti saatavissa oleviin strategiateksteihin. Tarkastelussa ovat Suomen, Australian, Skotlannin, Caymansaarten ja Kanadan kansallisgallerioiden kirjalliset strategiset suunnitelmat. Tutkimusmenetelmänä on siirtoanalyysi, jossa teksti jaetaan rakenteellisiin siirtoihin tekstistä nousevien viestinnällisten päämäärien avulla. Tämän lisäksi analyysissa hyödynnetään aikaisempaa tutkimusta organisaatioidentiteetin rakentumisesta ja voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden strategiatekstien viestinnällisistä tarkoituksista.

Aineistosta erottuu kansallisgallerioille ominainen viestinnällinen tarkoitus, legitimaatio. Aineiston tekstit oikeuttavat museon toiminnan ja strategiatekstin itsensä esimerkiksi lakiin ja kulttuurillisiin tekijöihin viittaavilla perusteluilla. Strategiatekstejä käytetään myös markkinointivälineinä, jolloin kohderyhmään kuuluvat sekä päättäjätahot että museokävijät.

Strategiateksteissä museo-organisaation identiteettiin kuuluvat vahvasti erityislaatuisuus, kansallisuus ja modernius. Strategista suunnittelua varten on otettu mallia yritysmaailmasta, mikä osoittaa halua tehdä museosta menestyvä ja kehittyvä organisaatio. Museot ilmaisevat strategiateksteissään erottuvansa muista ja haluavansa toimia yksilöllisesti. Strategiateksteissä korostuukin museoiden itsenäisyys mutta lisäksi myös yhteistyön merkitys. Tekstien perusteella museoiden organisaatioidentiteetti on vahvasti sekä kansallinen että kansainvälinen. Kansallinen identiteetti korostuu kuitenkin kansainvälisyyden ylitse, mistä jo museoiden nimet ovat yksi osoitus.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6581]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste