Toimittajasuhteiden jatkuvuuden varmistaminen. Tarkastelussa teollisuusyrityksen toimittajasuhteiden jatkuvuuteen vaikuttavat tekijät
Laine, Tiina (2009)
Laine, Tiina
2009
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Toimittajasuhteet ovat tulleet yrityksille yhä tärkeämmiksi. Toimittajien rooli on korostunut erityisesti ulkoistamisen ja teollisuudessa tapahtuneen rakennemuutoksen myötä, jonka seurauksena järjestelmä- ja sopimusvalmistajat ottavat yhä enemmän vastuuta tuotantoketjussa. Enää ei pyritä säilyttämään pelkästään asiakassuhteita vaan myös toimittajien kanssa on tärkeää säilyttää suhde, sillä niillä on merkittävä vaikutus yrityksen menestymiseen. Tämän vuoksi suhteiden sisältöä olisikin hyvä arvioida ja pyrkiä säilyttämään tärkeät toimittajat yhteistyökumppaneina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa metalliteollisuuden yrityksen kahden tärkeän toimittajasuhteen jatkuvuuden kannalta olennaiset tekijät. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti suhteiden kehittämishaasteisiin, koska niiden tunnistaminen on olennaista, jotta suhteen potentiaalisten kriisitilanteiden syntyminen voidaan estää ja jotta suhdetta voidaan kehittää haluttuun suuntaan. Tutkimuksessa suhteita tarkastellaan siten kehittämisen näkökulmasta.
Työn teoreettisessa osassa keskitytään luomaan ymmärrystä yritysten välisistä liikesuhteista. Yritysten väliset suhteet syntyvät ajan myötä yritysten ollessa vuorovaikutuksessa keskenään. Ne ovat alttiina useille muutoksille ja ongelmille, jotka voivat syntyä niin yritysten sisältä, niiden keskinäisestä toiminnasta kuin ulkoisista tekijöistä johtuen. Suhteiden jatkuvuuden turvaamiseksi yritysten on tärkeää tuntea ja ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat niiden suhteisiin muiden yritysten kanssa. Tutkimus on tutkimusotteeltaan toiminta-analyyttinen ja sen aineistonkeräysmenetelmänä toimii puolistrukturoitu, teemaohjattu haastattelu. Haastattelu sisälsi seitsemän teemaa ja liikesuhteiden molemmat osapuolet haastateltiin, jotta saatiin molempien osapuolten mielipiteet esille. Tällä tavoin pyrittiin luomaan kokonaiskuva suhteesta.
Tutkimuksessa havaittiin, että yritysten välisiä suhteita voidaan tutkia menestystekijöiden kautta ja että niiden avulla voidaan kuvata suhteen sisältö, jonka avulla voidaan puolestaan määritellä suhdetyyppi. Tutkittujen suhteiden kohdalla jatkuvuutta uhkaaviksi tekijöiksi todettiin informaationjaon heikko toimivuus, yritysten välisen kontaktipinnan kapeus, hintaepäselvyydet, selkeiden yhteisten toimintaperiaatteiden puuttuminen, heikko sitoutuminen, passiivisuus, alhaisimman hankintahinnan tavoitteleminen sekä strategisen suunnittelun vähyys.
Työn teoreettisessa osassa keskitytään luomaan ymmärrystä yritysten välisistä liikesuhteista. Yritysten väliset suhteet syntyvät ajan myötä yritysten ollessa vuorovaikutuksessa keskenään. Ne ovat alttiina useille muutoksille ja ongelmille, jotka voivat syntyä niin yritysten sisältä, niiden keskinäisestä toiminnasta kuin ulkoisista tekijöistä johtuen. Suhteiden jatkuvuuden turvaamiseksi yritysten on tärkeää tuntea ja ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat niiden suhteisiin muiden yritysten kanssa. Tutkimus on tutkimusotteeltaan toiminta-analyyttinen ja sen aineistonkeräysmenetelmänä toimii puolistrukturoitu, teemaohjattu haastattelu. Haastattelu sisälsi seitsemän teemaa ja liikesuhteiden molemmat osapuolet haastateltiin, jotta saatiin molempien osapuolten mielipiteet esille. Tällä tavoin pyrittiin luomaan kokonaiskuva suhteesta.
Tutkimuksessa havaittiin, että yritysten välisiä suhteita voidaan tutkia menestystekijöiden kautta ja että niiden avulla voidaan kuvata suhteen sisältö, jonka avulla voidaan puolestaan määritellä suhdetyyppi. Tutkittujen suhteiden kohdalla jatkuvuutta uhkaaviksi tekijöiksi todettiin informaationjaon heikko toimivuus, yritysten välisen kontaktipinnan kapeus, hintaepäselvyydet, selkeiden yhteisten toimintaperiaatteiden puuttuminen, heikko sitoutuminen, passiivisuus, alhaisimman hankintahinnan tavoitteleminen sekä strategisen suunnittelun vähyys.