Varusmiesten johtamiskäyttäytymisen arvioinnin oikeellisuus
Laine, Anna-Lotta (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Puolustusvoimien johtajakoulutus uudistettiin vuonna 1998. Transformationaalisesta johtajuudesta johdettu syväjohtamisen malli tuli pohjaksi uudelle johtajakoulutusjärjestelmälle. Johtajana kehittymiseen kuuluu olennaisena osana johtamiskäyttäytymisen arviointi. Johtamiskäyttäytymisen arvioinnin oikeellisuus on aihe, jota ei ole juurikaan tutkittu, mutta joka pienemmissä ryhmissä herättää jatkuvasti keskustelua. Tämä johtuu siitä, että johtamiskäyttäytymisen (numeerinen) arviointi vaikuttaa merkittävästi henkilön sijoittumiseen kurssilla. Arvioinnit annetaan nimettöminä, eikä niitä tarvitse perustella.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää johtamiskäyttäytymisen arvioinnin oikeellisuutta. Tutkimuksessa selvitetään, mitä seikkoja johtamiskäyttäytymisen arvioinnissa todelli-suudessa arvioidaan. Tutkimusongelmana on, toteutuvatko Puolustusvoimien johtaja-koulutusta määrittelevien pysyväisasiakirjojen tavoitteet johtamiskäyttäytymisen arvioinnista.
Tutkimuksessa todettiin, että johtajakoulutuksesta ja johtamiskäyttäytymisen arvioinnis-ta asetetut tavoitteet eivät täysin toteudu. Syitä tähän ovat muun muassa kiinnostuksen tai kyvykkyyden puute arviointien tekemiseen. Johtamiskäyttäytymisen arvioinnin ver-taisarviointi-osiota vääristää lisäksi se, että saatavalla arvioinnilla on merkitystä henki-lön sijoittumiseen kurssilla. Tämän vuoksi henkilö saattaa antaa vertaiselleen huonomman arvioinnin, kuin mitä hän antaisi tilanteessa, jossa arvioinnilla ei olisi vaikutusta si-joittumiseen. Tutkimuksen empiirisessä osiossa havaittiin, että arvioinnilla vaikuttaminen toisen menestymiseen kurssilla on varsin yleistä. Arvioijat perustavatkin arvionsa lähinnä kaverisuhteisiin, eivät niinkään henkilön johtamiskäyttäytymiseen.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää johtamiskäyttäytymisen arvioinnin oikeellisuutta. Tutkimuksessa selvitetään, mitä seikkoja johtamiskäyttäytymisen arvioinnissa todelli-suudessa arvioidaan. Tutkimusongelmana on, toteutuvatko Puolustusvoimien johtaja-koulutusta määrittelevien pysyväisasiakirjojen tavoitteet johtamiskäyttäytymisen arvioinnista.
Tutkimuksessa todettiin, että johtajakoulutuksesta ja johtamiskäyttäytymisen arvioinnis-ta asetetut tavoitteet eivät täysin toteudu. Syitä tähän ovat muun muassa kiinnostuksen tai kyvykkyyden puute arviointien tekemiseen. Johtamiskäyttäytymisen arvioinnin ver-taisarviointi-osiota vääristää lisäksi se, että saatavalla arvioinnilla on merkitystä henki-lön sijoittumiseen kurssilla. Tämän vuoksi henkilö saattaa antaa vertaiselleen huonomman arvioinnin, kuin mitä hän antaisi tilanteessa, jossa arvioinnilla ei olisi vaikutusta si-joittumiseen. Tutkimuksen empiirisessä osiossa havaittiin, että arvioinnilla vaikuttaminen toisen menestymiseen kurssilla on varsin yleistä. Arvioijat perustavatkin arvionsa lähinnä kaverisuhteisiin, eivät niinkään henkilön johtamiskäyttäytymiseen.