Study of Fifth Grade Elementary Students' Spoken English: Differences Between an Immersion Group and a Regular Teaching Group
Lainas Anu ja Nurmi Eeva, (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Työssämme olemme tutkineet ala-asteen viidesluokkalaisten oppilaiden suullista englannin kielen taitoa. Tutkimukseen osallistui yksi kielikylpyryhmä ja yksi tavallisessa englannin opetuksessa oleva ryhmä Vaasan Keskuskoulusta. Oppilaille annettiin tehtäväksi kertoa tarina omin sanoin apunaan kuvia Disneyn Hiawatha-sarjakuvasta. Nauhoitimme kummankin ryhmän tarinat videokameralla, minkä jälkeen vertailimme ja analysoimme ryhmien tuloksia. Apuna käytimme Loman & Jörgensenin macrosyntagma-analyysia sekä tutkimme oppilaiden sanavarastoa mittaamalla mm. tarinoiden leksikaalista tiheyttä ja variaatiota.
Tulokset osoittivat, että ryhmien välillä ei ollut suuria eroja lausetasolla, mutta sanaston tasolla ryhmien väliset erot tulivat paremmin esiin. Vertailuryhmän oppilaiden puhe oli katkonaisempaa kuin kielikylpyoppilaiden. Kielikylpy-lapset tekivät kuitenkin virheitä enemmän kuin vertailulapset. Yleisesti ottaen kielikylpyoppilaat olivat tuotteliaampia ja aktiivisempia kuin vertailuryhmän oppilaat. Tilastollisesti lausetason erot eivät kuitenkaan olleet merkittäviä. Kielikylpyoppilaat tuottivat enemmän sanoja ja he käyttivät enemmän englannin kielelle tyypillisiä sanoja kuten prepositioita ja artikkeleita. Tutkimus osoitti myös, että erot kielikylpyryhmän sisällä eivät olleet yhtä suuria kuin vertailuryhmän sisällä, jossa pojat olivat huomattavasti tyttöjä tuotteliaampia.
Tulokset osoittivat, että ryhmien välillä ei ollut suuria eroja lausetasolla, mutta sanaston tasolla ryhmien väliset erot tulivat paremmin esiin. Vertailuryhmän oppilaiden puhe oli katkonaisempaa kuin kielikylpyoppilaiden. Kielikylpy-lapset tekivät kuitenkin virheitä enemmän kuin vertailulapset. Yleisesti ottaen kielikylpyoppilaat olivat tuotteliaampia ja aktiivisempia kuin vertailuryhmän oppilaat. Tilastollisesti lausetason erot eivät kuitenkaan olleet merkittäviä. Kielikylpyoppilaat tuottivat enemmän sanoja ja he käyttivät enemmän englannin kielelle tyypillisiä sanoja kuten prepositioita ja artikkeleita. Tutkimus osoitti myös, että erot kielikylpyryhmän sisällä eivät olleet yhtä suuria kuin vertailuryhmän sisällä, jossa pojat olivat huomattavasti tyttöjä tuotteliaampia.