Yritysoston motiiveihin perustuvan integrointistrategian valinnan vaikutus yritysoston onnistumiseen
Lahtinen, Ville (2010)
Lahtinen, Ville
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee kansainvälisten yritysostojen motiiveja sekä motiivien vaikutusta
valitun yritysoston jälkeisen integrointistrategian valintaan sekä kyseisen valinnan vaikutusta yritysoston onnistumiseen. Tarkoitus oli selvittää, mitä erilaisia motiiveja kansainvälisten yritysostojen taustalla on sekä minkälaisia vaatimuksia ne integrointistrategian
valinnalle asettavat.
Aikaisempiin motiivi- ja integraatiotutkimuksiin perustuen tutkimuksen teoreettisessa osassa rakennettiin viitekehys, jonka avulla motiivien vaikutusta integrointistrategian valintaan voitiin empiirisesti tutkia. Tutkimuksessa motiivien havaittiin vaikuttavan integrointistrategian valintaan valitussa kohdeyrityksessä ja yleisesti tarkasteltuna tietyt
motiivit johtivat odotetusti tietyn integrointistrategian valintaan. Lisäksi havaittiin tiettyjä, erityisesti palveluyrityksen kannalta keskeisiä seikkoja kohdeyrityksen integroinnissa sekä pystyttiin osoittamaan tiettyjä kehityskohteita kohdeyrityksen yritysoston sekä integraatioprosessin suunnitteluun liittyen.
Empiirisesti tutkimus toteutettiin casetutkimuksena yhtä kohdeyritystä ja sen viittä kohdeyritysostotapausta
käyttäen. Haastatteluaineisto kerättiin haastattelemalla ja sitä analysoitiin vertaamalla aikaisempiin tutkimuksiin sekä niiden pohjalta muodostettuihin
teoreettisiin oletuksiin.
valitun yritysoston jälkeisen integrointistrategian valintaan sekä kyseisen valinnan vaikutusta yritysoston onnistumiseen. Tarkoitus oli selvittää, mitä erilaisia motiiveja kansainvälisten yritysostojen taustalla on sekä minkälaisia vaatimuksia ne integrointistrategian
valinnalle asettavat.
Aikaisempiin motiivi- ja integraatiotutkimuksiin perustuen tutkimuksen teoreettisessa osassa rakennettiin viitekehys, jonka avulla motiivien vaikutusta integrointistrategian valintaan voitiin empiirisesti tutkia. Tutkimuksessa motiivien havaittiin vaikuttavan integrointistrategian valintaan valitussa kohdeyrityksessä ja yleisesti tarkasteltuna tietyt
motiivit johtivat odotetusti tietyn integrointistrategian valintaan. Lisäksi havaittiin tiettyjä, erityisesti palveluyrityksen kannalta keskeisiä seikkoja kohdeyrityksen integroinnissa sekä pystyttiin osoittamaan tiettyjä kehityskohteita kohdeyrityksen yritysoston sekä integraatioprosessin suunnitteluun liittyen.
Empiirisesti tutkimus toteutettiin casetutkimuksena yhtä kohdeyritystä ja sen viittä kohdeyritysostotapausta
käyttäen. Haastatteluaineisto kerättiin haastattelemalla ja sitä analysoitiin vertaamalla aikaisempiin tutkimuksiin sekä niiden pohjalta muodostettuihin
teoreettisiin oletuksiin.