Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Viestintätyytyväisyyden tekijät. Hyvän organisaatioviestinnän ominaisuuksia.

Lahtinen, Marika (2006)

 

Aineistoon ei liity tiedostoja.


Lahtinen, Marika
2006
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä sisäiseen viestintään kuuluvat asiat vaikuttavat organisaation jäsenten viestintätyytyväisyyteen, sekä minkälaista viestintää organisaation jäsenet pitävät hyvänä viestintänä. Viestintätyytyväisyys on yksilön henkilökohtainen ja subjektiivinen mielipide, joka perustuu hänen havaitsemiinsa viestinnän ilmiöihin. Viestintätyytyväisyys ilmenee positiivisina tai negatiivisina viestinnän arvotuksina, ja siihen liittyy niin organisaation viestintäjärjestelmä, viestintäilmasto kuin viestintäkulttuurikin.
Kaksivaiheisessa tutkimuksessa käytettiin menetelminä kvantitatiivista viestintäkyselyä ja kvalitatiivista teemahaastattelua. Viestintäkyselyyn vastasi 145 henkilöä eli 20 % kohdeyrityksen henkilökunnasta, ja se tuki teemahaastatteluita, jotka olivat tutkimuksen pääaineisto. Tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää kohdeyrityksen työntekijää, joista kolme oli johtajia, kolme esimiehiä ja kolme työntekijöitä. Viestintäkyselyn vastaukset analysoitiin tilastollisesti ja sen avointen kysymysten vastaukset myös sisällönanalyysin avulla. Teemahaastattelut analysoitiin myös sisällönanalyysia käyttäen. Haastattelut litteroitiin ja vastaukset pelkistettiin positiivisia ja negatiivisia arvotuksia sisältäviksi ilmauksiksi, joista muodostettiin luokkia.
Tutkimuksessa selvisi, että hyvän organisaatioviestinnän ominaisuuksia ovat selkeys, ymmärrettävyys, oikea-aikaisuus ja yksinkertaisuus. Viestinnän on myös oltava avointa ja rehellistä, luotettavaa, todenperäistä sekä kohdennettua, vaikka toisaalta tiedon tulee välittyä kaikille. Viestintää ei saa tulla liikaa vaan sopivasti, sen tulee olla oikea-aikaista eikä tieto saisi tulla huhuina. Nämä ominaisuudet ovat samalla myös odotuksia, joita organisaation jäsenet asettavat viestinnälle. Viestinnälle asetetut odotukset vaikuttavat olennaisesti viestintätyytyväisyyteen. Viestintätyytyväisyyteen vaikuttavista tasoista on osastotasolla eniten vaikutusta. Ammattimaisen viestinnän merkitys on noussut yhtä tärkeäksi organisaatiotason ja henkilökohtaisen tason kanssa uusien sähköisten viestintäkanavien myötä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [5997]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste