Verkkouutispäivän visuaalinen anti: Elementit ja kuvitus suomalaisissa verkkojulkaisuissa
Lahti, Tuija (2011)
Lahti, Tuija
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten uutiset visualisoidaan suomalaisissa verk-kojulkaisuissa. Ensimmäisessä vaiheessa tarkasteltiin, millaisista elementeistä verkko-uutissivu rakentuu, ja toisessa vaiheessa tarkemmin, miten verkkouutisia kuvitetaan. Näiden pohjalta kolmannessa vaiheessa pohdittiin verkkouutisten visuaalisia järjestyksiä eli säännönmukaisia merkityskokonaisuuksia. Elementtejä tarkasteltiin laadullisen sisällönanalyysin avulla ja uutiskuvaa lisäksi semioottisen kuva-analyysin keinoin.
Aineisto koostui yhden vuorokauden aikana ilmestyneistä kotimaan uutisista viidessä eri verkkojulkaisussa, jotka olivat HS.fi, Iltalehti.fi, MTV3.fi, Uusi Suomi ja YLE.fi. Verkkouutisia kertyi 166 kappaletta. Tutkimusalue oli rajattu pelkkään verkkouutiseen, ei koko verkkojulkaisuun, joten analyysin ulkopuolelle jäivät ilmoitusaineistot ja koko sivustoon kuuluvat vakioelementit, kuten navigaatiorakenteet. Elementtejä löytyi 29 erilaista. Kuva-analyysin otokseen valittiin uutisaihe, joka oli kuvitettuna mahdollisim-man monessa aineiston verkkojulkaisussa, mikä mahdollisti myös vertailun.
Verkkouutissivujen visualisoinnin perusta oli yksipalstainen rakenne, jossa oli vakio-muotoinen otsikko ja leipäteksti. Kuvitusta oli vain reilussa puolessa uutisista. Ensim-mäisessä tutkimusvaiheessa esiintyi eri verkkojulkaisujen kesken vain vähän yhteneväi-syyttä, kuten yhteisöllisen median elementtien näkyvä sijoittelu ja muutamien perus-elementtien kuten julkaisuajan merkitseminen. Toisessa vaiheessa kuvasisällöistä nousi esiin, että aiheeltaan yleisempiä kuvituskuvia oli lähes yhtä paljon kuin uutiskuvia. Kuva-analyysin otoksen tarkempi tarkastelu paljasti merkityseroja, jotka jäisivät helposti huomioitta nopeassa selailussa. Pohtiessa merkityskokonaisuuksia visuaalisten järjestys-ten kannalta havaittiin, että verkkojulkaisut pohjaavat visuaalisesti yhä taustaansa; sa-nomalehtien, televisiouutisten tai iltapäivälehtien perinteet olivat selvästi havaittavissa. Kuvitus sekä vahvisti että rikkoi totuttuja järjestyksiä; tavanomaisilta vaikuttavissa uu-tiskuvissa oli jotain poikkeavaa, jolloin luotiin uusia visuaalisia järjestyksiä.
Aineisto koostui yhden vuorokauden aikana ilmestyneistä kotimaan uutisista viidessä eri verkkojulkaisussa, jotka olivat HS.fi, Iltalehti.fi, MTV3.fi, Uusi Suomi ja YLE.fi. Verkkouutisia kertyi 166 kappaletta. Tutkimusalue oli rajattu pelkkään verkkouutiseen, ei koko verkkojulkaisuun, joten analyysin ulkopuolelle jäivät ilmoitusaineistot ja koko sivustoon kuuluvat vakioelementit, kuten navigaatiorakenteet. Elementtejä löytyi 29 erilaista. Kuva-analyysin otokseen valittiin uutisaihe, joka oli kuvitettuna mahdollisim-man monessa aineiston verkkojulkaisussa, mikä mahdollisti myös vertailun.
Verkkouutissivujen visualisoinnin perusta oli yksipalstainen rakenne, jossa oli vakio-muotoinen otsikko ja leipäteksti. Kuvitusta oli vain reilussa puolessa uutisista. Ensim-mäisessä tutkimusvaiheessa esiintyi eri verkkojulkaisujen kesken vain vähän yhteneväi-syyttä, kuten yhteisöllisen median elementtien näkyvä sijoittelu ja muutamien perus-elementtien kuten julkaisuajan merkitseminen. Toisessa vaiheessa kuvasisällöistä nousi esiin, että aiheeltaan yleisempiä kuvituskuvia oli lähes yhtä paljon kuin uutiskuvia. Kuva-analyysin otoksen tarkempi tarkastelu paljasti merkityseroja, jotka jäisivät helposti huomioitta nopeassa selailussa. Pohtiessa merkityskokonaisuuksia visuaalisten järjestys-ten kannalta havaittiin, että verkkojulkaisut pohjaavat visuaalisesti yhä taustaansa; sa-nomalehtien, televisiouutisten tai iltapäivälehtien perinteet olivat selvästi havaittavissa. Kuvitus sekä vahvisti että rikkoi totuttuja järjestyksiä; tavanomaisilta vaikuttavissa uu-tiskuvissa oli jotain poikkeavaa, jolloin luotiin uusia visuaalisia järjestyksiä.