Strategiana sosiaalinen yritysvastuu - Sosiaalisen yritysvastuun toteutuminen yritysten ja kuluttajien välisen yhteistyön myötä
Lahti, Iiris (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Sosiaalinen yritysvastuullisuus on nousemassa yhä merkittävämmäksi yritystoiminnan osa-alueeksi. Erityisesti suuryritykset joutuvat herkemmin median ja kuluttajien tarkkailun kohteeksi, minkä vuoksi yhä useampien yritysten toiminnan tulee kestää julkista tarkastelua. Tutkielman tutkimusmenetelmänä käytetään tapaustutkimusta. Tutkielma selvittää, miten case-yrityksessä toteutetaan sosiaalista yritysvastuullisuutta, minkälaista yhteistyötä se on toteuttanut kuluttajien kanssa ja minkälaisen yhteistyön avulla se voisi toteuttaa sosiaalisesti yritysvastuullista strategiaansa mahdollisimman kattavasti. Tutkielma tarkastelee myös, miten luottamusta on pyritty luomaan yrityksen ja kuluttajien välille. Tutkielman case-yritys on elintarviketeollisuuskonserni Atria Oyj.
Teoreettinen viitekehys kuvailee sosiaalisen yritysvastuun käsitettä ja sen toteutumista yrityksissä. Se käsittelee kuluttajien roolia sekä heidän ja yritysten välistä vuorovaikutusta, luottamusta ja yhteistyötä sekä sen tarjoamia mahdollisuuksia. Tutkimusaineisto koostuu neljästä teemahaastattelusta. Tutkielmaan on haastateltu kohdehyrityksessä työskenteleviä henkilöitä, joiden työnkuvaan jollain tavalla liittyy sosiaalisen yritysvastuullisuuden toteutuminen yrityksessä.
Tämän tapaustutkimuksen avulla tehtiin arviointi siitä, miten kohdeyrityksessä toteutetaan sosiaalista yritysvastuullisuutta. Kohdeyritys toimii elintarvike-teollisuudessa, minkä vuoksi sen sosiaalinen yritysvastuullisuus perustuu pääasiassa tuoteturvallisuuteen, ruoan terveellisyyteen ja lihan alkuperään. Arvioinnin perusteella ei voida tehdä yleistyksiä, mutta tutkielmasta saatuja tuloksia voidaan soveltaa ensisijaisesti muihin merkittäviin kotimaisiin lihataloihin ja elintarviketuotantoyrityksiin. Yhteistyötä kuluttajien kanssa on toteutettu pääasiassa tutkimus- ja tuotekehitystoiminnassa. Luottamusta on pyritty luomaan avoimella ja rehellisellä viestinnällä, pakkausmerkintöjen oikeellisuudella, tuoteturvallisuudella ja ruoan terveellisyydellä, lihan kotimaisuudella ja jäljitelttävyydellä sekä yleisellä yritystoiminnan läpinäkyvyydellä. Keskeisenä havaintona voidaan todeta, että toimiala asettaa kullekin yritykselle omat erityispiirteensä sosiaalisen yritysvastuullisuuden toteuttamiselle.
Teoreettinen viitekehys kuvailee sosiaalisen yritysvastuun käsitettä ja sen toteutumista yrityksissä. Se käsittelee kuluttajien roolia sekä heidän ja yritysten välistä vuorovaikutusta, luottamusta ja yhteistyötä sekä sen tarjoamia mahdollisuuksia. Tutkimusaineisto koostuu neljästä teemahaastattelusta. Tutkielmaan on haastateltu kohdehyrityksessä työskenteleviä henkilöitä, joiden työnkuvaan jollain tavalla liittyy sosiaalisen yritysvastuullisuuden toteutuminen yrityksessä.
Tämän tapaustutkimuksen avulla tehtiin arviointi siitä, miten kohdeyrityksessä toteutetaan sosiaalista yritysvastuullisuutta. Kohdeyritys toimii elintarvike-teollisuudessa, minkä vuoksi sen sosiaalinen yritysvastuullisuus perustuu pääasiassa tuoteturvallisuuteen, ruoan terveellisyyteen ja lihan alkuperään. Arvioinnin perusteella ei voida tehdä yleistyksiä, mutta tutkielmasta saatuja tuloksia voidaan soveltaa ensisijaisesti muihin merkittäviin kotimaisiin lihataloihin ja elintarviketuotantoyrityksiin. Yhteistyötä kuluttajien kanssa on toteutettu pääasiassa tutkimus- ja tuotekehitystoiminnassa. Luottamusta on pyritty luomaan avoimella ja rehellisellä viestinnällä, pakkausmerkintöjen oikeellisuudella, tuoteturvallisuudella ja ruoan terveellisyydellä, lihan kotimaisuudella ja jäljitelttävyydellä sekä yleisellä yritystoiminnan läpinäkyvyydellä. Keskeisenä havaintona voidaan todeta, että toimiala asettaa kullekin yritykselle omat erityispiirteensä sosiaalisen yritysvastuullisuuden toteuttamiselle.