INTERNETPALVELUN TUOTANTOSTRATEGIAT TUOTANTOPROSESSIN ERI VAIHEISSA
Laatikainen, Anssi (2008)
Laatikainen, Anssi
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Internetyhteys on tärkeä tuote nykyisessä tietoyhteiskunnassa. Siitä on kehittynyt miltei veteen ja sähköön verrattavissa oleva välttämättömyystuote nykyajan ihmiselle. Internetyhteys tuotteena muodostuu sekä itse yhteydestä, että siihen liittyvästä palvelusta. Internetyhteyden tarjoajan on tiukan hintakilpailun ja tuotteen standardinomaisen luoteen vuoksi, hankala erottua kilpailijoista muuten, kuin palvelun laadulla. Millaisia tuotantostrategioita käytetään palvelun tuotannossa ja miten ne eroavat tyypillisten teollisten yritysten tuotantostrategioista?
Vaasan yliopistossa on tutkittu teollisuusyritysten tuotantostrategioita aktiivisesti jo usean vuoden ajan. Sovelsimme mm. AHP (Analytical Hierarchy Process) menetelmää, immateriaalisten palveluiden ja perinteisen tuotannon yhdistävän internetyhteyden tuotantoprosessin analysoimiseen. Tutkimuksessa tutkittiin koko tuotteen ja palvelun toimitusprosessi, asiakaspalvelun vastaanottamasta tilaustapahtumasta aina aliurakoitsijoiden suorittamaan
fyysiseen kytkentätyöhön saakka. Tutkimuksessa havaittiin, kuinka tuotteen palvelukeskeisyyden vaikutukset jatkuivat läpi koko prosessin.
Vaasan yliopistossa on tutkittu teollisuusyritysten tuotantostrategioita aktiivisesti jo usean vuoden ajan. Sovelsimme mm. AHP (Analytical Hierarchy Process) menetelmää, immateriaalisten palveluiden ja perinteisen tuotannon yhdistävän internetyhteyden tuotantoprosessin analysoimiseen. Tutkimuksessa tutkittiin koko tuotteen ja palvelun toimitusprosessi, asiakaspalvelun vastaanottamasta tilaustapahtumasta aina aliurakoitsijoiden suorittamaan
fyysiseen kytkentätyöhön saakka. Tutkimuksessa havaittiin, kuinka tuotteen palvelukeskeisyyden vaikutukset jatkuivat läpi koko prosessin.