Perehdyttämisen kehittäminen ja hiljaisen tiedon siirtyminen perehdyttämisprosessissa
Laaksonen, Mikko-Matti (2017)
Laaksonen, Mikko-Matti
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Nykyajan organisaatioilta edellytetään jatkuvaa muutosta. Tämän seurauksena henkilöstön osaamisesta ja tiedosta on tullut merkittävä kilpailutekijä. Onnistunut perehdytysprosessi takaa yritykselle sitoutuneemman ja valmiimman työntekijän. Perehdytyksessä tärkeää onkin juuri osaamisen ja tiedon jakaminen ja siirtyminen kokeneelta työntekijältä uudelle tulokkaalle.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella perehdytysprosessin eri osa-alueiden toteutusta sekä arvioida niiden onnistumista. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin saamaan selville perehdytykseen liittyviä hiljaisen tiedon alueita ja tutkia siirtyikö hiljaista tietoa perehdytyksen yhteydessä kokeneelta perehdyttäjältä uudelle tulokkaalle. Tarkoituksena oli myös tuoda ilmi asioita miten perehdytysprosessia voitaisiin kehittää.
Teoreettinen viitekehys perustui osaamisen ja tiedon johtamisen tarkasteluun ja määrittämiseen. Tiedon johtamisessa syvennyttiin vielä hiljaisen tiedon määrityksiin. Perehdytysprosessissa osaamisen johtaminen ja tiedon johtaminen nivoutuvat kiinteästi toisiinsa.
Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla perehdytyksessä mukana olleita vasta- aloittaneita ja kokeneita palveluneuvojia Nordea Pankki Suomi Oyj:n Satakunnan toimipisteissä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella perehdytysprosessin eri osa-alueiden toteutusta sekä arvioida niiden onnistumista. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin saamaan selville perehdytykseen liittyviä hiljaisen tiedon alueita ja tutkia siirtyikö hiljaista tietoa perehdytyksen yhteydessä kokeneelta perehdyttäjältä uudelle tulokkaalle. Tarkoituksena oli myös tuoda ilmi asioita miten perehdytysprosessia voitaisiin kehittää.
Teoreettinen viitekehys perustui osaamisen ja tiedon johtamisen tarkasteluun ja määrittämiseen. Tiedon johtamisessa syvennyttiin vielä hiljaisen tiedon määrityksiin. Perehdytysprosessissa osaamisen johtaminen ja tiedon johtaminen nivoutuvat kiinteästi toisiinsa.
Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla perehdytyksessä mukana olleita vasta- aloittaneita ja kokeneita palveluneuvojia Nordea Pankki Suomi Oyj:n Satakunnan toimipisteissä.